Telia: Gratis SMS fra på mandag

Telia lancerer på mandag et nyt mobilabonnement med gratis, ubegrænset forbrug af SMS-beskeder. Til gengæld skal man betale for abonnementet, og måske er det slet ingen god forretning for kunderne. Teleanalytiker ryster på hovedet over Telias tiltag.

Teleselskabet Telia opruster sin kamp på det danske marked med et nyt abonnement, der skal vække begejstring blandt de unge mobilbrugere.

I flere uger har selskabet kørt en anonym kampagne på hjemmesiden sms0kroner.dk, der varmer op til den officielle lancering på mandag den 24. marts.

- Ja, det er os, der står bag, siger pressechef Robert Neimanas, Telia, og lukker derefter i som en østers.

De nærmere detaljer kommer først ud på mandag.

En oplysning står dog fast: Med det nye abonnement bliver det gratis at sende SMS-beskeder af den type, der blev sendt over to milliarder af herhjemme sidste år.

Ifølge Computerworld Onlines oplysninger skal kunden dog stadig betale over 100 kroner om måneden i abonnement og en samtalepris på niveau med de eksisterende lavprisselskaber.

Skal sende mange SMS'er

Med i prisen skulle også følge et gratis GPRS-dataabonnement, der for eksempel kan bruges til at sende og modtage de nye multimediebeskeder, MMS?er.

Telia er på jagt efter kunder ikke mindst i de yngre segmenter, men spørgsmålet er, om gratis SMS på disse betingelser tiltrækker kunder.

Konkurrent bliver lavprisselskaber som Telmore, CBB Mobil og Smarttalk, som ikke opkræver fast abonnement.

Deres minutpriser ligger mellem 1,10-1,20 kroner, mens SMS-beskeder takseres til mellem 15 og 24 øre.

Med Telias abonnement skal man altså sende 800 SMS-beskeder på en måned, før en abonnementspris på måske 120 kroner er tjent hjem i forhold det billigste lavprisselskab, der ikke opkræver abonnement.

Udhuler tale-telefonien

Teleanalytikeren John Strand, Strand Consult, tvivler på det fornuftige i at lancere denne type abonnement.

- De skal nok få kunder på det, men det er ikke det, Telia har brug for. Telia har brug for at tjene penge, og det kommer de ikke til med kunder, der kun betaler abonnement, siger han.

Han henviser til Filippinerne, hvor det i flere år har været gratis at sende SMS-beskeder. Det har betydet, at filippinerne har verdens højeste forbrug af SMS'er, men at de samtidig har verdens laveste ARPU - et udtryk for den gennemsnitlige omsætning per kunde.

- På denne måde udhuler man tale-telefonien, der fortsat står for teleselskabernes hovedindtjening. Hvis kunden har valget mellem at sende en gratis SMS eller at betale for at ringe, så vil kunden nøjes med at sende en SMS, vurderer John Strand.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Infrastruktur | Frederiksberg

Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

Sikkerhed | København

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

Andre events | København

Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S