Distributøren Actebis' nordiske direktør Torben Qvist er glad for at hans arbejdsplads for tredje år i træk er kåret som it-branchens bedste distributør. Kernen i Actebis' succes er ifølge Torben Qvist en konstant dialog med både kunder og producenter især i SMB-markedet.
»Det kombinerer vi med et stærkt fokus på den maskine, der ligger bagved, som skal køre logistik, så vi holder lav alder på vores lagervarer og sørge for, at vi henter vores tilgodehavender ind. Det synes vi alt i alt er lykkedes rimeligt, men vi kan klart blive bedre,« siger han.
Også når det gælder kompetencer er Actebis gået frem i forhandlernes bedømmelse i løbet af 2008, mens der er en svag tilbagegang i vurderingerne af avancer og produktsortiment. For Torben Qvist bekræfter det kun, at året har været præget af øget konkurrence og deraf stigende krav fra forhandlerne.
»Vores strategi er en bred dækning og høj kvalitet. Ser du på forhandlernes prioritering, så er billedet, at der på retailsiden lægges vægt på at bredt udvalg af produkter, mens B2B-forhandlerne lægger større vægt på, at vi som distributør kan levere kvalificeret rådgivning,« siger han.
Krumtappen for fremtidig vækst i Actebis-regi er og bliver dog relationen til forhandlerne, som både skal udvikles »i bredden og i dybden«, som Torben Qvist udtrykker det.
»Et godt eksempel er de kontrakter, vi netop har indgået med IBM og Konica Minolta, som sætter os i stand til at supplere volumen-forretningen med løsninger i den høje ende af markedet. Det gør det muligt at etablere et meget dybt engagement hos de forhandlere, som har de rigtige kompetencer,« siger Torben Qvist - inden han med et skævt smil tilføjer:
»Så længe vi ikke har 100 procents markedsandel, er der altid potentiale for forbedring«.
Læs hele interviewet med Torben Qvist i CRNs IMAGE 2008.