Fra årskiftet gik Bridema i gang med en helt ny forretningsstrategi. Selskabet vil ikke længere befatte sig med trading og handle med spotvarer på de internationale markeder, men i stedet forsøge at leve en tilværelse som helt almindelig distributør.
Det oplyser selskabets marketingchef Lars Barfred. Han forklarer, at man har besluttet, at den hidtidige aktivitet på det grå marked var for risikofyldt, og man hellere vil være "normal" distributør.
Beslutningen skyldes ikke frygt for at blive involveret i momskarruseller, fortæller Lars Barfred, og den er heller ikke afstedkommet af HPs udmelding om at man vil jagte brokere, der paralleimporterer HP-varer fra ikke-EØS-lande.
Men hvad så? Brokervirksomheden virker på ingen måde som nogen dårlig forretning, hvis man kigger på Bridemas netop offentliggjorte regnskab.
Det dækker 18-månedersperioden fra juli 2004 til december 2005 og viser, at brokervirksomheden indbragte 22 millioner kroner på den primære drift.
I den foregående 12-månedersperiode var tallet 18 millioner kroner. Resultatet på bundlinjen landede på 14,5 millioner kroner, mod 13 millioner kroner i den foregående periode.
»Jo, men vi synes det er en usikker branche. Mange af vore konkurrenter i Europa har en kort levetid,« siger Lars Barfred.
Hvorvidt Bridema kan opretholde en rimelig forretningsmæssig tilværelse ved at forsage det grå marked og udelukkende fungere som almindelig distributør et åbent spørgsmål.
Ifølge markedschefen vil man dog ikke udelukkende satse på at få sine egne agenturer, men også spæde op med såkaldt subdistribution.
Bridema har 40 medarbejdere og driver et centralt lager i Holland samt et datterselskab i Taiwan.