»Samlet set har det nye HP holdt den samlede markedsandel på b-t-b-området, og måske endda øget den lidt. Mit bud er at man har samlet kræfterne om at bevare sine markedsandele indenfor erhvervssalg,« siger han om tallene.
Det bekræftes stort set hos HP's markedsdirektør for pc-området, Anders Herløv.
»Det er rigtigt at vi har nedprioriteret på vores salg af især desktop-pc'er til private. Til gengæld har vi haft en vækst på salg af bærbare til private,« lyder det fra Herløv.
Som en del af forklaringen nævner Anders Herløv, at HP valgt at fokusere på andre områder end salget til privatmarkedet, hvor konkurrencen var stor.
»Det handler også om at vores udviklingsafdelinger for produkter til privatmarkedet er flyttet tværs over USA. Derfor har det ligget lidt stille med nye produkter. Men jeg kan love, at vi snart vender stærkt tilbage med nye produkter inden for desktop til private,« siger Herløv.
Han mener i øvrigt, at IDC-tallene ikke helt afspejler den samlede markedssituation, fordi de ikke tager højde for nedbringelse af lagre i kanalen.
»Samlet set mener jeg, vi står bedre end IDC-tallene viser,« kommenterer Herløv.