Faktisk er det samlede overskud på 13 millioner kroner (EBIT) i tredje kvartal det første overskud, Eterra har præsteret, siden det blev udskilt som selvstædig division i Merkantildata.
»Vi har fokuseret forretningen og kørt med overskud de sidste fire måneder. Vi har samtidig øget andelen af tjenesteydelser til knap 30 procent,« siger Jan Elbæk, der er administrerende direktør for Eterra i Danmark.
Selv om der nu er hårdt fokus på tjenesteydelser hos Eterra, som i dag lægger 88 procent af selskabets dækningsbidrag, betyder fokuseringen dog ikke, at Eterra trækker sig helt ud af produktsalg.
»Produktsalg er meget vigtigt, men også her har vi fokuseret. Vi har satset på at nedbringe antallet af partnere, som vi samarbejder med. I Danmark vil jeg skyde på, at vores top ti partnere nu udgør 90 procent af vores forretning,« siger Jan Elbæk.
Udsigten for fjerde kvartal i det samlede Eterra er ifølge firmaets præsentation af tredje kvartals-tallene også positiv.
Eterra-tallene for tredje kvartal delt op på lande giver følgende:
Norge er i plus på 15 millioner kroner.
Sverige er i minus på 8 millioner kroner.
Danmark i plus med 5 millioner kroner.
Finland i plus med 2 millioner kroner.