Der er tale om store beløb, som ifølge CRNs oplysninger har en væsentlig indflydelse rækken af røde tale fra de seneste regnskaber. Tabene kan beløbe sig til op mod 50 millioner kroner.
Refusionspengene, der også kaldes claims, udløses når distributørerne leverer computerprodukter til en forhandler, der er blevet lovet en bedre pris af leverandøren end den normale distributørpris. Det kan eksempelvis være på computere, der leveres over SKI-aftalen, eller hvis en forhandler med en leverandørs accept har vundet en sag med en specialpris - et såkaldt special bid.
Når disse special bids leveres gennem distributørerne, så kan distributørerne kræve refusion fra leverandørerne - et såkaldt claim. Der forgår mange handler, som involverer special bids hver eneste dag. Derfor har rod i claims-regnskabet vidtrækkende konsekvenser.
Distributørernes problem er, at deres procedurer omkring opkrævningen af claims hos distributørerne ikke har været stram nok. Samtidig antydes det hos flere af distributørerne, at leverandørerne heller ikke har været fleksible nok, og for eksempel ikke vil indgå i dialog om claims, der er ældre end seks måneder.
Under rationaliseringsrunderne hos de store distributører er disse gamle og uafklarede claims poppet op i en sådan grad, at de har været en af de væsentligste årsager til gigantunderskuddene i de senste par år. Både Ingram Micro, Tech Data og Scribona Distribution har uafklarede claims, og har nu sat intitiativer i gang for at bedre styringen.
»Vi har haft store problemer med claims. Derfor har vi nu indført en claim-desk, hvor alle claims skal forbi, så vi sikrer os at dokumentationen er til stede, og at der bliver sendt et krav videre til producenten,« siger eksempelvis Hans Vitalis, administrerende direktør i Tech Data.
Læs mere om sagen i dagens udgave af Computer Reseller News.