Fire producenter af Linux-distributioner Connectiva, TurboLinux, SCO og SuSE, har sluttet sig sammen om at lave en kernedistribution af det hastigt voksende styresystem.
»Vi kan ikke undvære kanalen, når vi skal have produkterne ud til kunderne. Især ikke SMB-markedet. Vi vil aldrig kunne overkomme at kontakte alle SMB-kunderne. Derfor har vi brug for kanalen mere end nogensinde før,« siger Greg Bogochwalski, der er regional direktør for SCO i Europa.
Han vil samtidig gerne være med til at pille myten om, at der ikke er penge at tjene for kanalpartnerne, når det gælder Linux. I hvert fald når det gælder SCO's Linux, hævder Greg Bogochwalski. SCO har altid satser på at sælge gennem kanalen.
»Vi har også sammensat prisen på vores produkter sådan, at det vil være attraktivt for partnere at sælge dem,« siger Greg Bogochwalski.
Det attraktive består i at den kommende UnitedLinux fra SCO vil blive lanceret i tre versioner med mere eller mindre medfølgende support. Greg Bogochwalski forestiller sig især at Basis-udgaven vil være interessant for kanalpartnere, fordi der stort set ikke følger noget support med i den pakke. Derudover sælger SCO også sin Linux i to udvidede versioner med en større servicepakke.
Greg Bogochwalski vil dog gerne understrege, at SCO helst ser at servicekontrakterne ligger hos kanalpartnerne. I modsætning til den højst profilerede kommercielle Linux-leverandør, Red Hat, der helst vil stå for hele servicen selv, tror SCO ikke på den model, man satser i stedet på en stærk kanal.
»Vi har slet ikke resurser til det, og det ønsker vi heller ikke. SCO har mange års erfaring fra arbejde med kanalen, via vores Unix-forretning. Det er den eneste måde at komme ordentlig ud til det vigtige SMB-marked på,« siger Greg Bogochwalski.
Mere om SCO og om UnitedLinux i dagens udgave af Computer Reseller News.