Expert: Nokia-telefoner er fyldt med fejl

Det står ganske vist Nokia på hver anden ny mobiltelefon i Europa, men den finske mærkevare er smækfyldt med fejl. Denne gang kommer anklagen fra den norske Expert-kæde, der sender hver tredje solgte Nokia-telefon til reparation.

Kvaliteten hos Nokia er igen under pres, efter at den norske Expert-kæde, der er landets næststørste mobiltelefonforhandler, har afsløret sin fejlstatistik over for forbrugerprogrammet Forbrukerinspektørene (FBI).

Ifølge statistikken bliver hver tredje Nokia-telefon sendt til service i løbet af et halvt år, hvilket er en betydeligt højere andel end hos konkurrenterne Siemens, Sony Ericsson og Motorola.

I et udvalg af Expert-butikker blev der i en periode solgt 20.250 Nokia-telefoner og 11.406 telefoner af mærkerne Siemens, Sony Ericsson og Motorola.

Af Nokia-telefonerne blev 7.330 leveret tilbage til service på grund af fejl, inden der var gået seks måneder, skriver FBI i en artikel på tv-stationen NRK's hjemmeside.

Kun 1.047 mobiltelefoner fra de andre nævnte producenter kom retur til service i den samme periode.

Flere norske mobilkæder bekræfter problemerne med Nokia-kvaliteten over for Forbrukerinspektørene.

3410 værst ramt

Mest fejlbehæftet er ifølge statistikken ungdomstelefonen 3410, hvor 60 procent af telefonerne ryger retur inden for seks måneder.

Til sammenligning oplyser Expert-kæden, at ud af 14.000 solgte Siemens A50-telefoner er ikke en eneste kommet retur på grund af fejl.

Nokia betvivler tallene fra Expert-kæden:

- Vi kan ikke bekræfte Experts servicestatistik i Norge. Der er overhovedet ikke i overensstemmelse med vores egen statistik, siger Nokia servicechef Trude Gajland til FBI.

Nokia siger desuden, at der naturligt bliver indleveret flere Nokia-telefoner end andre telefoner til service, når der også er solgt flere Nokia-modeller.

Tirsdag afslørede en analyse fra Gartner Group, at Nokia nu sælger hver anden mobiltelefon i Europa.

Den finske koncern har tidligere været kritiseret for at have en alt for høj fejlrate på sine mobiltelefoner. Seneste tog TDC's danske telebutikker den dyre 8310-model ned fra hylderne, fordi for mange af dem kom retur med fejl.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Industry 4.0 – sådan udnytter du AI og digitalisering til optimering af din produktion.

På denne konference fokuserer på en digitaliseret optimering af processer i produktions- og procesorienterede virksomheder. Herved bliver du f.eks. i stand til at kombinere maskiner med sales forecasting og derved planlægge anvendelsen af produktionsapparat og medarbejderallokering effektivt – samt begrænse materialespild og nedetid ved at optimere produktionsplanlægning og omstilling af produktionsmateriel.

04. september 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

18. september 2024 | Læs mere


Nye forretningsmæssige gevinster med Microsoft Dynamics 365

Eksperter fra CGI stiller skarpt på hvordan, du lærer også hvorfor det er vigtigt at have fokus på både processer, teknologi og mennesker - og hvordan du kommer i gang med løbende optimering af forretningsudvikling.

25. september 2024 | Læs mere