TDC og Telia hæver fastnetpriser

TDC har fået lov at hæve prisen på sine fastnetabonnementer, mens prisen på andre ydelser falder. Konkurrenten Telia følger med. Det er ikke prisen, der skal få danskerne til at vælge Telia i fremtiden.

Telia har netop som det hidtil eneste teleselskab udover TDC varslet prisstigninger på fastnettelefoni fra nytår.

Der bliver tale om en moderat stigning i prisen på et almindeligt fastnetabonnement, der stiger fra 297 kroner per kvartal til 327 kroner per kvartal.

Hos den absolutte markedsleder i Danmark, TDC, der har 2,4 millioner fastnetabonnenter, stiger priserne fra 351 til 357 kroner.

TDC hæver prisen efter forhandlinger med IT- og Telestyrelsen, og prisstigningen rammer også de konkurrenter, der køber sig til adgang til TDC's telefonnet.

- Stigningen er nødvendig for os, hvis vi skal have forretningen til at hænge sammen. Vi skal ikke konkurrere på pris alene, siger direktøren i Telia Networks, Jesper Zerlang, der ikke er bange for, at varslingen om nye priser skræmmer kunder væk.

For nylig omlagde Telia sin strategi for den danske forretning, og alle forretningsområder, der ikke kunne tjene penge, blev enten lukket eller lagt på is.

Går efter TDC's vanekunder

Fastnetforretningen fortsætter imidlertid med ambitionerne i behold, og Jesper Zerlang har tidligere givet udtryk for, at selskabet ser et stort markedspotentiale i mange af TDC's kunder, der af lutter vane bliver hos det tidligere telemonopol.

Telia har ifølge IT- og Telestyrelsens halvårsstatistik cirka 70.000 fastnetkunder, og det tal skal sættes i vejret - uanset prisstigningen.

- Men vi satser mere på at levere den bedste fakturering og den bedste kundeservice, end på at være billigst, siger Jesper Zerlang, der om et par måneder forventer at have mod på at indføre nye tjenester, vi ikke hidtil har set herhjemme.

Disse tjenester vil Telia hente fra moderselskabet i Sverige, der tilbyder sine kunder en palette af fastnettjenester. Senest har Telia introduceret chat-tjenester, hvor unge for eksempel kan diskutere tv-programmer i grupper via telefonen - inspireret af internettets chat-fora.

Telia var efter første halvår i år Danmarks fjerde største fastnetoperatør, overgået af TDC, Tele2 med 104.000 kunder og Debitel med 101.000 kunder.

Hverken Tele2 eller Debitel har varslet prisstigninger på abonnementer fra nytår.

- Det har jeg ingen kommentarer til, siger direktør Per Nielsen, Debitel.

- Den slags melder vi i givet fald ud i sidste øjeblik, siger informationsdirektør Ebbe Jørgensen, Tele2.

Også prisfald på vej

IT- og Telestyrelsen har imidlertid også sænket nogle af TDC's maksimalpriser. Den gennemsnitlige privatforbruger vil med de nye priser opleve et realprisfald på fire procent målt i faste priser i 2003.

Private ISDN2-kunder hos TDC oplever en prissænkning på over 10 procent fra 501 kroner for tre måneders abonnement til 447 kroner.

Telia har valgt at sætte denne pris op med tre kroner per kvartal. På markedet for ISDN2-abonnementer har TDC dog 92 procent af kunderne, mens Telia lige nøjagtigt runder én procent med sine godt 4.000 ISDN2-kunder.

Minutprisen for opkald fra fastnettet til mobiltelefoner falder mere mærkbart hos begge selskaber, nemlig fra 1,75 kroner til 1,60 kroner i dagtimerne.

Minutprisen for samtaler mellem danske fastnettelefoner ændres ikke, mens udlandstaksterne generelt falder - for TDC's vedkommende med ni procent i gennemsnit.

Relevant link:

Meddelelse om TDC's maksimalpriser




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Industry 4.0 – sådan udnytter du AI og digitalisering til optimering af din produktion.

På denne konference fokuserer på en digitaliseret optimering af processer i produktions- og procesorienterede virksomheder. Herved bliver du f.eks. i stand til at kombinere maskiner med sales forecasting og derved planlægge anvendelsen af produktionsapparat og medarbejderallokering effektivt – samt begrænse materialespild og nedetid ved at optimere produktionsplanlægning og omstilling af produktionsmateriel.

04. september 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

18. september 2024 | Læs mere


Nye forretningsmæssige gevinster med Microsoft Dynamics 365

Eksperter fra CGI stiller skarpt på hvordan, du lærer også hvorfor det er vigtigt at have fokus på både processer, teknologi og mennesker - og hvordan du kommer i gang med løbende optimering af forretningsudvikling.

25. september 2024 | Læs mere