»Vi ved kun, hvad alle andre ved,« siger Noblelinks direktør Bjørn Arildsen.
Noblelink er Linksys distributør i Danmark. Selskabet har brugt det sidste halvandet år på, at opbygge et forhandlernet på godt 150 forhandlere. Direktør Bjørn Arildsen satser derfor på, at opkøbet ikke får konsekvenser for hans forretning.
»I Ciscos officielle meddelelse skriver de, at Linksys vil forsætte som selvstændigt brand. Resten er indtil videre gætteværk,« siger Bjørn Arildsen.
Han oplyser, at Noblelink i dag sælger mellem 3000 og 4000 Linksys-enheder om måneden i Danmark.
For Cisco er der helt andre tal på spil. Opkøbet af Linksys koster Cisco 500 millioner dollar (ca. 3,5 milliarder danske kroner). Formålet med købet af Linksys, der er USA's største aktør på SOHO-markedet for netværksprodukter, er at skaffe netværksgiganten adgang til den lukrative nederste del af markedet. SOHO-markedet værdi forventes nemlig fordoblet over de næste tre år.
Ifølge det amerikanske CRN vil Cisco opgradere Linksys produktlinje, men vil ellers gå forsigtigt til værks.
»I de kommende måneder vil vi kigge nærmere på, hvor vi kan implementere komponenter fra Ciscos teknologi for at forbedre den generelle ydelse og funktionalitet i Linksys-produkterne. Men det vil selvfølgelig gjort på en meget forsigtig måde, så vi kan fastholde den overordnede forretningsmodel,« siger Carlie Giancarlo, som leder Ciscos produktudvikling til CRN.