Efter næsten halvandet års tålmodig venten griber IT- og Telestyrelsen nu ind mod det lille danske teleselskab NETnet.
Selskabet har ikke som påbudt indført en takstoplysning, hvor kunderne kan taste et hvilket som helst telefonnummer ind og få oplyst, hvad et opkald koster.
Det skulle ellers have været bragt i orden per 1. juli 2001, men NETnet har ignoreret en stribe henvendelser fra IT- og Telestyrelsen.
Nu er tålmodigheden brugt op, og hvis ikke NETnets kunder har takstoplysning stillet til rådighed den 15. december, falder der daglige tvangsbøder på 1.000 kroner til selskabet.
IT- og Telestyrelsen forbeholder sig ret til at hæve beløbet, hvis bøderne ikke hjælper.
Vil ikke tilbyde faciliteten
NETnets direktør Chris Wolff betragter sagen som et anliggende mellem ham og IT- og Telestyrelsen, og han ønsker derfor ikke at kommentere sagen over for pressen.
Computerworld Online har imidlertid fået aktindsigt i et fire sider langt brev til NETnet, hvori IT- og Telestyrelsen ridser det foreløbige forløb i sagen op.
Styrelsen skriver blandt andet, at en medarbejder telefonisk har fortalt, at NETnet bruger den samme pris, uanset hvilket mobilnet der foretages opkald til, og derfor ikke mente, at det var relevant for NETnet at tilbyde takstoplysning.
Medarbejderen sagde også, at der på den baggrund ikke var udsigt til, at NETnet ville tilbyde en takstoplysningsfacilitet, skriver IT- og Telestyrelsen i brevet.
Det første påbud gav styrelsen den 22. januar i år, og siden er der udsendt rykkere i marts, maj og juli, men NETnet har ikke indført takstoplysningen, der har til formål at øge gennemskueligheden på et telemarked, der er blevet stadig mere kompliceret.
Ifølge IT- og Telestyrelsens statistik for første halvår 2002 håndterer NETnet 65.500 telefonnumre. Kunderne er primært mellemstore virksomheder og internationale organisationer med kontorer i Danmark.
På NETnets hjemmeside bydes private imidlertid også indenfor som kunder, og det er især dem, den lovpligtige facilitet med takstoplysningen er rettet mod.