Dansk teleselskab trues med tvangsbøder

Det danske teleselskab NETnet bliver idømt tvangsbøder på 1.000 kroner om dagen fra den 16. december, hvis ikke selskabet giver sine kunder mulighed for at se, hvad et opkald til et bestemt telefonnummer koster.

Efter næsten halvandet års tålmodig venten griber IT- og Telestyrelsen nu ind mod det lille danske teleselskab NETnet.

Selskabet har ikke som påbudt indført en takstoplysning, hvor kunderne kan taste et hvilket som helst telefonnummer ind og få oplyst, hvad et opkald koster.

Det skulle ellers have været bragt i orden per 1. juli 2001, men NETnet har ignoreret en stribe henvendelser fra IT- og Telestyrelsen.

Nu er tålmodigheden brugt op, og hvis ikke NETnets kunder har takstoplysning stillet til rådighed den 15. december, falder der daglige tvangsbøder på 1.000 kroner til selskabet.

IT- og Telestyrelsen forbeholder sig ret til at hæve beløbet, hvis bøderne ikke hjælper.

Vil ikke tilbyde faciliteten

NETnets direktør Chris Wolff betragter sagen som et anliggende mellem ham og IT- og Telestyrelsen, og han ønsker derfor ikke at kommentere sagen over for pressen.

Computerworld Online har imidlertid fået aktindsigt i et fire sider langt brev til NETnet, hvori IT- og Telestyrelsen ridser det foreløbige forløb i sagen op.

Styrelsen skriver blandt andet, at en medarbejder telefonisk har fortalt, at NETnet bruger den samme pris, uanset hvilket mobilnet der foretages opkald til, og derfor ikke mente, at det var relevant for NETnet at tilbyde takstoplysning.

Medarbejderen sagde også, at der på den baggrund ikke var udsigt til, at NETnet ville tilbyde en takstoplysningsfacilitet, skriver IT- og Telestyrelsen i brevet.

Det første påbud gav styrelsen den 22. januar i år, og siden er der udsendt rykkere i marts, maj og juli, men NETnet har ikke indført takstoplysningen, der har til formål at øge gennemskueligheden på et telemarked, der er blevet stadig mere kompliceret.

Ifølge IT- og Telestyrelsens statistik for første halvår 2002 håndterer NETnet 65.500 telefonnumre. Kunderne er primært mellemstore virksomheder og internationale organisationer med kontorer i Danmark.

På NETnets hjemmeside bydes private imidlertid også indenfor som kunder, og det er især dem, den lovpligtige facilitet med takstoplysningen er rettet mod.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Industry 4.0 – sådan udnytter du AI og digitalisering til optimering af din produktion.

På denne konference fokuserer på en digitaliseret optimering af processer i produktions- og procesorienterede virksomheder. Herved bliver du f.eks. i stand til at kombinere maskiner med sales forecasting og derved planlægge anvendelsen af produktionsapparat og medarbejderallokering effektivt – samt begrænse materialespild og nedetid ved at optimere produktionsplanlægning og omstilling af produktionsmateriel.

04. september 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

18. september 2024 | Læs mere


Nye forretningsmæssige gevinster med Microsoft Dynamics 365

Eksperter fra CGI stiller skarpt på hvordan, du lærer også hvorfor det er vigtigt at have fokus på både processer, teknologi og mennesker - og hvordan du kommer i gang med løbende optimering af forretningsudvikling.

25. september 2024 | Læs mere