Forbrugerne skal være på vagt, når de klikker ind på hjemmesider med oplysninger om sundhed, medicin, helse og lignende.
Ofte står der nemlig kommercielle interesser bag, og det kan være svært at gennemskue, om oplysningerne er saglige eller formidles med henblik på at sælge bestemte produkter.
Det viser en international undersøgelse af 450 netsteder, som er omtalt i Forbrugerrådets blad Tænk+Test.
Følsomme oplysninger
Undersøgelsen fokuserer på, om netstederne informerer om ejerskab, eventuelle partnere og sponsorer, hvor opdaterede informationerne er, hvilke kilder de bygger på, og hvad netstedet gør for at beskytte personlige oplysninger.
Langt fra alle sites lever op til kravene, og undersøgelsens konklusion lyder, at forbrugeren skal bruge god tid på at vurdere netstedets troværdighed, før man stoler på informationerne.
Eksempel på god information: Linkmedica.dk - Sitet er kommercielt (ejes af medicinalfirmaet AstraZenica), men det er tydeligt oplyst. Eksempel på dårlig informationDit-apotek.dk - Apotekerne virker troværdige, men der mangler informationer om brug af personoplysninger. Kilde: Tænk+Test |
Det største problem er manglende oplysninger om, hvordan sitet håndterer personoplysninger.
- Det er problematisk. Når man besøger et sundhedssite, giver man ofte følsomme informationer om helbredsproblemer, som ikke bør havne alle mulige steder - som for eksempel hos et forsikringsselskab, siger jurist Anette Høyrup fra Forbrugerrådet til Tænk+Test.