Telefon-snydere sendes i register

Telebranchen har sat et samarbejde i gang, der hjælper selskaberne med at advare hinanden mod de værste tele-fuskere, der shopper rundt og opretter abonnementer uden at betale regningen.

De danske teleselskaber har langt om længe etableret det register, de kan bruge til at fange kunder, som systematisk snyder selskaberne for penge.

Det nye register skal eksempelvis fange de kunder, der opretter 10 abonnementer hos et selskab, undlader at betale regningen og flytter til en andet selskab, når abonnementerne bliver lukket.

Branchen undgår dermed at brænde fingrene på den samme kunde mere end én gang.

Registeret har været lang tid undervejs, fordi det først krævede en særlige godkendelse fra Datatilsynet at registrere disse kunder.

Registeret vedligeholdes af RKI Kredit Information i Silkeborg og bliver målrettet telebranchen. RKI's traditionelle register over dårlige betalere har ikke været specifikt nok.

Godt formål

Man skal opfylde fire kriterier, for at blive anmeldt til "Telekommunikationsindustriens advarselsregister", men branchedirektør Ib Tolstrup vil ikke gå i dybden med, hvad der udløser en anmeldelse.

- Men det er et stort problem for branchen, som dette register skal hjælpe os med at løse. Der findes eksempler på kunder, der blot på en weekend har brugt telefonen for over 100.000 kroner og bagefter er løbet fra regningen, siger Ib Tolstrup.

Datatilsynet kan give tilladelse til den type registreringer, hvis der findes et "anerkendelsesværdigt formål". Her har telebranchen fået medhold i, at den er særdeles hårdt ramt af dårlige betalere.

- Vi regner ikke med, at der skal stå ret mange mennesker i registeret. Det er mere vigtigt, at det er de rigtige, vi får fat i, og det drejer sig måske bare om 500 personer, siger Ib Tolstrup.

Teleselskaberne må kun bede om at få en kunde registreret, hvis han skylder mere end 1.000 kroner og har erkendt gælden, eller teleselskabet har foretaget retslige skridt mod kunden.

Personerne skal slettes efter to år i registret.

Foreløbig benytter omkring 10 teleselskaber registeret, mens de fleste af landets flere end 30 selskaber følger efter i de kommende måneder.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Industry 4.0 – sådan udnytter du AI og digitalisering til optimering af din produktion.

På denne konference fokuserer på en digitaliseret optimering af processer i produktions- og procesorienterede virksomheder. Herved bliver du f.eks. i stand til at kombinere maskiner med sales forecasting og derved planlægge anvendelsen af produktionsapparat og medarbejderallokering effektivt – samt begrænse materialespild og nedetid ved at optimere produktionsplanlægning og omstilling af produktionsmateriel.

04. september 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

18. september 2024 | Læs mere


Nye forretningsmæssige gevinster med Microsoft Dynamics 365

Eksperter fra CGI stiller skarpt på hvordan, du lærer også hvorfor det er vigtigt at have fokus på både processer, teknologi og mennesker - og hvordan du kommer i gang med løbende optimering af forretningsudvikling.

25. september 2024 | Læs mere