De danske teleselskaber har langt om længe etableret det register, de kan bruge til at fange kunder, som systematisk snyder selskaberne for penge.
Det nye register skal eksempelvis fange de kunder, der opretter 10 abonnementer hos et selskab, undlader at betale regningen og flytter til en andet selskab, når abonnementerne bliver lukket.
Branchen undgår dermed at brænde fingrene på den samme kunde mere end én gang.
Registeret har været lang tid undervejs, fordi det først krævede en særlige godkendelse fra Datatilsynet at registrere disse kunder.
Registeret vedligeholdes af RKI Kredit Information i Silkeborg og bliver målrettet telebranchen. RKI's traditionelle register over dårlige betalere har ikke været specifikt nok.
Godt formål
Man skal opfylde fire kriterier, for at blive anmeldt til "Telekommunikationsindustriens advarselsregister", men branchedirektør Ib Tolstrup vil ikke gå i dybden med, hvad der udløser en anmeldelse.
- Men det er et stort problem for branchen, som dette register skal hjælpe os med at løse. Der findes eksempler på kunder, der blot på en weekend har brugt telefonen for over 100.000 kroner og bagefter er løbet fra regningen, siger Ib Tolstrup.
Datatilsynet kan give tilladelse til den type registreringer, hvis der findes et "anerkendelsesværdigt formål". Her har telebranchen fået medhold i, at den er særdeles hårdt ramt af dårlige betalere.
- Vi regner ikke med, at der skal stå ret mange mennesker i registeret. Det er mere vigtigt, at det er de rigtige, vi får fat i, og det drejer sig måske bare om 500 personer, siger Ib Tolstrup.
Teleselskaberne må kun bede om at få en kunde registreret, hvis han skylder mere end 1.000 kroner og har erkendt gælden, eller teleselskabet har foretaget retslige skridt mod kunden.
Personerne skal slettes efter to år i registret.
Foreløbig benytter omkring 10 teleselskaber registeret, mens de fleste af landets flere end 30 selskaber følger efter i de kommende måneder.