Teleselskaber bestormes af klager

Over en sjettedel af samtlige klager til Forbrugerklagenævnet er fra utilfredse telekunder, og antallet af klager er stigende. Telias kunder klager oftest, mens Sonofon er duks set i forhold til markedsandelen.

Teleselskaberne burde måske være verdensmestre i disciplinen kommunikation, men en opgørelse fra Forbrugerklagenævnet fortæller en anden historie.

Over en sjettedel af klagerne til nævnet handler om kunder, der ikke er enige med teleselskaberne om telefonabonnementer, teleregninger, der er vokset sig store på grund af dårligt fungerende saldobegrænsningsordninger, mobiltelefoner, internet samt de forskellige andre tjenester, som teleselskaberne udbyder.

Det skriver Forbrugerinformationen i sit nyhedsbrev torsdag.

- Vi ved ikke, hvorfor klagerne over teleselskaberne bliver ved med at stige, men det er en generel opfattelse, at teleselskaberne er ved at drukne i deres egen succes - de kan ikke håndtere de mange nye kunder, de får, siger specialkonsulent i Forbrugerstyrelsen, Tina Morell Nielsen, til Forbrugerinformationen.

Telia er klassens skurk med næsten tre gange så mange klager, som selskabets markedsandel berettiger til. Næstdårligst er Debitel, der har dobbelt så mange klager, som markedsandelen berettiger til.

- Det skal retfærdigvis siges, at ikke alle klagere får medhold. Men det er vores opfattelse, at teleområdet er et kompliceret, og at der er et særligt behov for at informere forbrugerne om for eksempel, hvordan tjenesterne fungerer, siger Tina Morell Nielsen.

Sonofon er klassens duks med kun syv procent af klagerne på et marked, hvor selskabet ellers har 17 procent af kunderne. Næstbedst er TDC.

Forbrugerne har i de seneste to år klaget 1.575 gange til Forbrugerklagenævnet over teleselskaber, og nævnet oplever en markant vækst i klagerne i forhold til tidligere år.

Relevant link:

Forbrugerinformationens nyhedsbrev




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Industry 4.0 – sådan udnytter du AI og digitalisering til optimering af din produktion.

På denne konference fokuserer på en digitaliseret optimering af processer i produktions- og procesorienterede virksomheder. Herved bliver du f.eks. i stand til at kombinere maskiner med sales forecasting og derved planlægge anvendelsen af produktionsapparat og medarbejderallokering effektivt – samt begrænse materialespild og nedetid ved at optimere produktionsplanlægning og omstilling af produktionsmateriel.

04. september 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

18. september 2024 | Læs mere


Nye forretningsmæssige gevinster med Microsoft Dynamics 365

Eksperter fra CGI stiller skarpt på hvordan, du lærer også hvorfor det er vigtigt at have fokus på både processer, teknologi og mennesker - og hvordan du kommer i gang med løbende optimering af forretningsudvikling.

25. september 2024 | Læs mere