Telia har slået rekorden for teleselskaber, der har budt ind på det danske marked for hurtige internetforbindelser, ADSL. Men det er en trist rekord.
Blot 14 dage nåede selskabet at markedsføre sin ADSL-løsning med store outdoor-annoncer og bannerreklamer på nettet, inden produktet nu pilles af plakaten igen. Produktet har været solgt siden sommeren.
I alt 2.800 danskere har nået at tegne abonnement på Telias prisbillige ADSL-løsning, og det svenske teleselskab tager imod ordrer indtil på fredag.
Herefter lyder budskabet til potentielle kunder, der henvender sig for at bestille den ADSL-forbindelse, de netop har set annonceret i busskuret: Desværre, vi tilbyder ikke ADSL - længere.
Annoncekampagnen fortsætter ugen ud, og planlagte gentagelser i løbet af de kommende måneder er selvsagt aflyst. Prisen på den overflødige kampagne holdes hemmelig.
- De regulatoriske betingelser gør det definitivt ikke muligt at tjene penge på ADSL i Danmark i dag, sagde bestyrelsesformand i Telia Networks, Terje Christoffersen, på et pressemøde onsdag.
Forsigtig kritik
Han er forsigtig med at kritisere de danske myndigheder for at diskriminere alle andre end TDC på det hastigt voksende ADSL-marked, hvor den danske telegigant har en markedsandel på knap 80 procent.
- Det er det nærmeste, man kan komme på et monopol. Vi kritiserer ikke nogen, vi konstaterer blot, hvad der er sket. Vi skal betale TDC 740 kroner om året for en ADSL-linje, og den pris agter TDC at hæve, og så kan vi ikke være med, sagde Terje Christoffersen.
Telia erkender, at selskabet ikke har gjort voldsomt meget for at gøre de danske myndigheder opmærksomme på markedssituationen, men selv om IT- og Telestyrelsen ville love at kigge på sagen, ville det ikke være nok til at opretholde ADSL-satsningen:
- Den takt, de regulatoriske forhold ændrer sig med i Danmark, er for langsom til, at vi kan vente på det. Derfor sætter vi nu ADSL på hold, siger Terje Christoffersen.
De kunder, der allerede har fået leveret ADSL eller har modtaget en ordrebekræftelse, vil dog fortsat blive serviceret, og netværket vil blive vedligeholdt, så det er klar til at blive trukket op igen, når markedet har ændret sig, og Telia kan tjene penge på det.
Telia Stofa, der sælger bredbånd over tv-kabler, er ikke berørt af nedskæringerne.