Teleselskabet Sonofon kan melde om et stort overskud i årets første ni måneder, og samtidig skyder selskabet en ny kampagne rettet mod erhvervskunderne i luften.
Kampagnen lægger ikke skjul på, hvem der er hovedfjenden. Agenterne Kolding og Møller skal redde danske virksomheder fra "væsnet", underforstået telefonvæsnet TDC.
Det er erhvervskunderne, der er gode penge i, og Sonofon har over 50.000 virksomheder på kundelisten.
Generelt oplever Sonofon markant vækst i kundetallet. I tredje kvartal kom der yderligere 51.000 kunder ind i folden, heraf 3.000 fra virtuelle operatører, eksempelvis Debitel og CBB Mobil, der lejer sig ind på Sonofons netværk.
Men kundetallet er ikke det interessante. Alting handler om, hvor mange penge hver enkelt kunde lægger i kassen.
- Telia rapporterer om stor kundefremgang i deres mobilforretning i øjeblikket, men vi mener ikke, at det er en nøglefaktor, ligesom omsætningen ikke er så interessant, siger Sonofons direktør, Ulrik Bülow.
Han vil hellere se vækst i det beløb, hver kunde betaler for at kommunikere hver eneste måned.
Dotcom-kultur
Den holdning har Sonofon haft siden 2000, da selskabet begyndte at rydde op i den gamle kultur, hvor alle idéer skulle prøves af, og der var rigeligt med penge til at forsøge sig frem.
- Det havde vi råd til dengang. I dag udfører vi færre eksperimenter, men har til gengæld flere hits på de ting, vi laver, siger Ulrik Bülow.
De nye tider har kostet på medarbejdertallet, der toppede i september sidste år med over 1.800. Siden er der faldet 421 medarbejdere fra. En fjerdedel er outsourcet, især i forbindelse med, at Sonofon har overladt sin IT-drift til WM-Data.
- Vi er gået fra en dotcom-kultur til at blive voksne. Derfor har vi også ryddet godt op i produktplatformen, så vi i dag stort set kun har Variant til privatkunder, Mobilplan til erhvervskunder og en smule taletidskunder, siger Ulrik Bülow.
Sonofon A/S Kvartalsregnskab | ||
Millioner kroner | Q3 2002 | Q3 2001 |
Omsætning | 1.054 | 916 |
Indtjening (EBITDA) | 305 | 238 |
Kundebase (1.000) | 1.143 | 1.012 |
Medarbejdere | 1.387 | 1.808 |
Sonofon oplyser kun tal fra den rigtige bundlinje, resultatet efter af- og nedskrivninger, i forbindelse med halv- og helårs-opgørelsen.
Tvivl om bundlinje
Efter de første seks måneder i år havde Sonofon et resultat her på 75 millioner kroner, og det bliver "væsentligt større" inden nytår, lover Ulrik Bülow.
Han er dog varsom med at oplyse om forventningerne til hele årets overskud, fordi der i sidste øjeblik kan komme ekstra nedskrivninger ind i billedet, som hurtigt kan rykke ved tallene.
Sidste år havde Sonofon et overskud på 21 millioner kroner, og med en balance på cirka fem milliarder kroner og afskrivninger på 600 millioner kroner skal der ikke mange beslutninger om at foretage ekstraordinære nedskrivninger til, før et ellers acceptabelt overskud bliver forringet.
- Der er kommet mere konservatisme i bestyrelseslokalerne, og nedskrivninger er dybest set en politisk beslutning, som vi først hører om engang i februar, siger Ulrik Bülow og understreger, at han ikke kender til, at Sonofons norske ejer, Telenor, har planer om at nedskrive de danske aktiver.
Telenor aflagde også kvartalsregnskab onsdag formiddag, og her var der længere mellem de positive tal. Samlet fik koncernen et nettounderskud på en milliard kroner mod et overskud året før på 757 millioner kroner.
Sonofons hovedkonkurrent, TDC, aflægger sit kvartalsregnskab den 4. november.
Relevant link: