Sonofon er blevet voksen

Sonofon kommer ud af 2002 med et stort millionoverskud. Selskabet scorede 51.000 kunder alene i tredje kvartal, men har samtidig skåret betydeligt ned på antallet af medarbejdere. - Vi er blevet voksne, siger direktøren.

Teleselskabet Sonofon kan melde om et stort overskud i årets første ni måneder, og samtidig skyder selskabet en ny kampagne rettet mod erhvervskunderne i luften.

Kampagnen lægger ikke skjul på, hvem der er hovedfjenden. Agenterne Kolding og Møller skal redde danske virksomheder fra "væsnet", underforstået telefonvæsnet TDC.

Det er erhvervskunderne, der er gode penge i, og Sonofon har over 50.000 virksomheder på kundelisten.

Generelt oplever Sonofon markant vækst i kundetallet. I tredje kvartal kom der yderligere 51.000 kunder ind i folden, heraf 3.000 fra virtuelle operatører, eksempelvis Debitel og CBB Mobil, der lejer sig ind på Sonofons netværk.

Men kundetallet er ikke det interessante. Alting handler om, hvor mange penge hver enkelt kunde lægger i kassen.

- Telia rapporterer om stor kundefremgang i deres mobilforretning i øjeblikket, men vi mener ikke, at det er en nøglefaktor, ligesom omsætningen ikke er så interessant, siger Sonofons direktør, Ulrik Bülow.

Han vil hellere se vækst i det beløb, hver kunde betaler for at kommunikere hver eneste måned.

Dotcom-kultur

Den holdning har Sonofon haft siden 2000, da selskabet begyndte at rydde op i den gamle kultur, hvor alle idéer skulle prøves af, og der var rigeligt med penge til at forsøge sig frem.

- Det havde vi råd til dengang. I dag udfører vi færre eksperimenter, men har til gengæld flere hits på de ting, vi laver, siger Ulrik Bülow.

De nye tider har kostet på medarbejdertallet, der toppede i september sidste år med over 1.800. Siden er der faldet 421 medarbejdere fra. En fjerdedel er outsourcet, især i forbindelse med, at Sonofon har overladt sin IT-drift til WM-Data.

- Vi er gået fra en dotcom-kultur til at blive voksne. Derfor har vi også ryddet godt op i produktplatformen, så vi i dag stort set kun har Variant til privatkunder, Mobilplan til erhvervskunder og en smule taletidskunder, siger Ulrik Bülow.

Sonofon A/S
Kvartalsregnskab
Millioner kronerQ3 2002Q3 2001
Omsætning1.054916
Indtjening (EBITDA)305238
Kundebase (1.000)1.1431.012
Medarbejdere1.3871.808
Denne fokus på overskud hjælper på Sonofons driftsresultater, der nærmer sig 300 millioner kroner i plus (EBITDA, resultat før finansielle poster, skat, af- og nedskrivninger) per kvartal ud af en omsætning på omkring en milliard kroner per kvartal.

Sonofon oplyser kun tal fra den rigtige bundlinje, resultatet efter af- og nedskrivninger, i forbindelse med halv- og helårs-opgørelsen.

Tvivl om bundlinje

Efter de første seks måneder i år havde Sonofon et resultat her på 75 millioner kroner, og det bliver "væsentligt større" inden nytår, lover Ulrik Bülow.

Han er dog varsom med at oplyse om forventningerne til hele årets overskud, fordi der i sidste øjeblik kan komme ekstra nedskrivninger ind i billedet, som hurtigt kan rykke ved tallene.

Sidste år havde Sonofon et overskud på 21 millioner kroner, og med en balance på cirka fem milliarder kroner og afskrivninger på 600 millioner kroner skal der ikke mange beslutninger om at foretage ekstraordinære nedskrivninger til, før et ellers acceptabelt overskud bliver forringet.

- Der er kommet mere konservatisme i bestyrelseslokalerne, og nedskrivninger er dybest set en politisk beslutning, som vi først hører om engang i februar, siger Ulrik Bülow og understreger, at han ikke kender til, at Sonofons norske ejer, Telenor, har planer om at nedskrive de danske aktiver.

Telenor aflagde også kvartalsregnskab onsdag formiddag, og her var der længere mellem de positive tal. Samlet fik koncernen et nettounderskud på en milliard kroner mod et overskud året før på 757 millioner kroner.

Sonofons hovedkonkurrent, TDC, aflægger sit kvartalsregnskab den 4. november.

Relevant link:

Sonofons pressemeddelelse




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Industry 4.0 – sådan udnytter du AI og digitalisering til optimering af din produktion.

På denne konference fokuserer på en digitaliseret optimering af processer i produktions- og procesorienterede virksomheder. Herved bliver du f.eks. i stand til at kombinere maskiner med sales forecasting og derved planlægge anvendelsen af produktionsapparat og medarbejderallokering effektivt – samt begrænse materialespild og nedetid ved at optimere produktionsplanlægning og omstilling af produktionsmateriel.

04. september 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

18. september 2024 | Læs mere


Nye forretningsmæssige gevinster med Microsoft Dynamics 365

Eksperter fra CGI stiller skarpt på hvordan, du lærer også hvorfor det er vigtigt at have fokus på både processer, teknologi og mennesker - og hvordan du kommer i gang med løbende optimering af forretningsudvikling.

25. september 2024 | Læs mere