Computerworld News Service: I en ny undersøgelse er en række internationale forretningsledere og eksperter blevet udvalgt og interviewet som del af den såkaldte 'Global Customer Experience Management Survey', som bliver gennemført af brugeroplevelses-eksperterne hos Beyond Philosophy.
Undersøgelsen ser blandt andet på den risiko, der er forbundet med at ændre et brand, og på hvilke brands, forbrugerne beundrer mest.
Størstedelen af de adspurgte mener, at Apple har det stærkeste brand, efterfulgt af online-distributøren Amazon. Andre virksomheder på listen er Starbucks, Disney, Virgin Atlantic og Vodaphone.
Apples popularitet blandt de adspurgte bliver tilskrevet virksomhedens "innovative branding" og produkter, såvel som Apples status som brancheleder - bedst illustreret ved virksomhedens kategori-definerende produkter som for eksempel iPad.
Talsmand for Beyond Pholosophy, Scott Merrit, siger til MacWorld, at "Apple tydeligvis er et innovativt brand, og af samme grund er international genkendeligt. Forretningerne har tilsyneladende også et 'magic touch' over sig. Det er cool for forbrugerne at eje et Apple-produkt [...] og det handler også om den måde Apple udøver coolness, som differentierer dem fra andre forretninger."
Apple topper også tilfredshedsundersøgelsen American Consumer Satisfaction Index (ACSI) for 2011, hvor forskellige pc-producenter bliver rangeret med udgangspunkt i 70.000 forbrugeres mening.
Ifølge ACSI handler det resultat først og fremmest om iPad'ens popularitet, eftersom det normale pc-salg er faldet en del i forhold til de nye tablet-pc'er. Det er ottende gang, at Apple ligger øverst på ACSI's liste over pc-producenter.
Man kan læse resultaterne af undersøgelsen på Beyond Philosophys hjemmeside.
Oversat af Marie Dyekjær Eriksen