Mens de private danskeres brug af internettet som handelsplads steg 42 procent i 2003, er antallet af virksomheder, der bruger internettet til handel svagt faldende. Ifølge PLS Rambøll Management, der står bag rapporten »IT i Praksis 2003« er andelen af virksomheder, som bruger e-handel faldet fra 65 procent til 64 procent det seneste år.
De virksomheder, der handler via internettet, bruger det dog mere og mere. Således er værdien af handlerne næsten fordoblet i samme periode. Det fører ifølge hovedorganisationen for Handel, Transport og Serviceerhvervene, HTS til en skævvridning af dansk erhvervsliv, som kan få katastrofale følger for de mindre virksomheder
»Da it-boblen brast holdt virksomhederne op med at fokusere på e-handelsløsningerne, og det betyder, at vi nu har et A- og B-hold i dansk erhvervsliv. A-holdet er de virksomheder, som investerede i e-handelsløsninger, mens B-holdet består af en lang række af landets mindre virksomheder, som åndede lettet op og tænkte »puha, det går nok over«. Disse virksomheder risikerer nu at komme i seriøse vanskeligheder,« fortæller kommunikationschef i HTS, Carlos Villaro Lassen, der vurderer, at over halvdelen af landets virksomheder befinder sig på B-holdet.
Vanskelighederne for B-holdet kommer fordi de ikke har udnyttet Danmarks it-forspring til at knytte kunderne tættere til sig og effektivisere administrationen.
»Danmark har haft et fortrin i kraft af udbredelsen af internet herhjemme, men de andre lande står ikke stille og de mest fremmelige virksomheder er ved at nærme sig vores niveau,« siger Carlos Villaro Lassen og uddyber, at handel via internettet ophæver det hidtidige behov for at have et lokalt kontor for at kunne afsætte varer på et givent marked:
»Pludselig kommer der en græker, der kan tilbyde det samme som de danske virksomheder, og han vil være lige så tæt på, fordi butikken ligger på skærmen lige foran kunden. Det betyder, at de virksomhederne risikerer at blive udkonkurreret, fordi deres priser på grund af det administrative apparat vil være for høje i forhold til det som konkurrenter rundt om i Europa kan tilbyde.«