Dagligt har børn mulighed for at bruge deres mobiltelefon til alt muligt andet - end at telefonere. De kan afgive stemmer i afstemninger eller give deres besyv med i tv-programmer. Men de bliver overrasket, når der skal betales.
En fjerdedel af de adspurgte børn i en dansk undersøgelse bestilt af Forbrugerstyrelsen svarede, at de først var blevet klar over, at sms-tjenesten kostede penge - efter købet.
Det får forbrugerminister Lars Barfoed til at slå på tromme for mere etik i branchen. Han vil i første omgang ikke lovgive på området men opfordrer til, at telebranchen komme med løsningsforslag. Det kunne være tilrettede børneabonnementer, som ikke giver børnene ret til at betale for tjenester. I første omgang vil ministeren sørge for, at der bliver udviklet informationsmateriale til forældre, så de bliver bedre til at vejlede ungerne.
Det er allerede muligt at bestemme, om man vil modtage indholdstakserede beskeder, når man opretter sit abonnement. Derfor mener Ib Tolstrup, der er direktør i Telekommunikationsindustrien, ikke, at specielle børneabonnementer er løsningen. Han vil i stedet gøre branchen bedre til at informere om den eksisterende mulighed.