Hvis man søger efter »øl« hos Google skal man bladre gennem mange siders søgeresultater for at finde den største danske ølbutik på nettet, Øltorvet.dk. Det har fået den danske internet-forretning til at bestille en annonce hos Google for at styrke sin profil overfor søgemaskinens brugere. Men hos Google vil man ikke acceptere reklamer for øl og spiritus. Søgemaskinen har dog ikke noget imod vin-reklamer. Det vækker undren hos Øltorvet.dk.
»Google har vel nærmest en monopol-lignende stilling på søgemaskine-markedet. Derfor har firmaet også en særlig forpligtelse omkring åbenhed og fair behandling af annoncørerne. Det kan ikke være rigtigt, at man skal udsættes for denne form for vilkårlighed. Vi har et lovligt produkt, som bliver solgt overalt. Så jeg har meget svært ved at se, hvorfor øl skulle være anderledes end vin,« siger Gert Birnbacher, der er tidl. formand for FDIH og stifter af Øltorvet.dk.
I et kortfattet svar til Øltorvet.dk begrunder Google sin afvisning med firmaets ret til at udøve et redaktionelt skøn i forbindelse med annoncer på søgemaskinen.
»Vi tillader ikke annoncer for øl eller for web-sider der har et betydeligt indhold der omhandler salg af øl. Vi kan derfor ikke aktivere din annonce på Google, så længe du direkte annoncerer for øl eller dit web-sted udelukkende beskæftiger sig med øl,« skriver Google i en mail til Gert Birnbacher.
Google fremhæver at salg af øl og spiritus samt en række andre produkter og tjenesteydelser - herunder hasardspil - ikke accepteres i forbindelse med annoncer på søgemaskinen. Men forbuddet gælder ikke vin.
»Årsagen til denne holdning er en afvejning i forhold til virksomhedens værdier og evt. juridisk problemer bl.a. i forhold til salg til mindreårige. Dette forbud inkluderer dog p.t. ikke vin som du korrekt gør opmærksom på. Vin betragtes således som værende i en anden produkt kategori end øl,« skriver Google.
Det har ikke været muligt for ComON at komme i kontakt med Googles danske salgsteam for at få en kommentar til firmaets annoncepolitik.
Gert Birnbacher fortæller at han nu vil klage til Konkurrencestyrelsen over behandlingen hos verdens største søgemaskine.