Debitels diskrimination af kunder i Mjølnerparken i København er i overensstemmelse med loven, skriver Minister for videnskab, teknologi og udvikling, Helge Sander, i et svar til folketingsmedlem Lars Kramer Mikkelsen om sagen.
Da det i sidste uge kom frem at mobilselskabet Debitel uden individuel kreditvurdering frasorterede alle kunder med bopæl i Mjølnerparken på Nørrebro, bragte Lars Kramer Mikkelsen (S) straks sagen op med ministeren.
I sit svar oplyser ministeren, at Debitels diskriminerende praksis ikke er i strid med telelovgivningen.
»Telelovgivningen indeholder som udgangspunkt ikke forbud mod diskrimination i forbindelse med et teleselskabs indgåelse af kontrakter. Forbrugere har således ikke efter telelovgivningens regler et krav på at kunne blive kunde hos et teleselskab,« skriver Helge Sander.
»Det er fuldstændigt horribelt. Vi kan ikke have en lovgivning, der tillader selskaber at diskriminere efter forgodtbefindende,« siger Lars Kramer Mikkelsen.
I svaret henviser ministeren til at TDC er forsyningspligtselskab for området. Det betyder at TDC skal tage imod alle kunder, mens alle andre teleselskaber i princippet må udelukke kunder.
»Det ville svare til at pensionister kun måtte købe sødmælk, eller at folk fra Hillerød kun måtte køre med toget hvis de købte billet til første klasse. Det er jo helt hen i vejret, at nogle mennesker fratages valget til at komme i betragtning som individuelle kunder, bare fordi de bor et bestemt sted,« mener Lars Kramer Mikkelsen (S).
»Jeg vil nu sørge for at sagen bliver taget ordentligt op. Socialdemokraterne vil have loven ændret på dette område. Vi kan ikke have diskrimination som lovgivningsprincip i Danmark. Det kan vi simpelthen ikke acceptere,« siger Lars Kramer Mikkelsen.
Selve den konkrete sag med Debitel er dog overstået, i det selskabet som følge af avisomtalen i sidste uge har ændret sin praksis.