At give pressen skylden for, at virksomheden går ned, er stærkt overdrevet. Pressen er med til at skabe successen, når det går den vej, og den er med til at forstærke nedturen, når det går den vej.
Sådan lyder en kommunikationsrådgivers reaktion på 2M Invests påstande om, at medieomtalen har været med til at ødelægge fremtiden for det nu konkursramte selskab.
Rådgiveren hedder Erik Ove, og han er partner i firmaet Jøp, Ove & Myrthu, som i 13 år har rådgivet store danske virksomheder, organisationer og kommuner.
2M Invests bestyrelsesformand, Lars Kolind, har blandt andet betegnet pressedækningen af selskabet som "usaglig hetz" og hævdet, at medierne har været medvirkende årsag til, at det mislykkedes.
I gårsdagens fondsbørsmeddelelse med konkursbegæring bruger ledelsen flere afsnit på at klandre medierne for "negativ kurspåvirkning". Og på forårets generalforsamling i 2M harcelerede den daværende bestyrelsesformand Johan Schlüter i sin beretning over, hvad han oplevede som "en ondskabsfuld tilfredshed i pressen over 2M's situation".
Erik Ove påpeger, at det ikke er pressens opgave at tage hensyn til aktiekurser, når de vurderer og prioriterer, hvilke nyheder læserne skal have.
- Pressen skal jo ikke lade være med at skrive om 2M Invest, når det går skidt. Jeg skal ikke kunne sige, om nogen aviser måske været mere negative i deres dækning af 2M Invest, end der er grundlag for. Men man hører jo omvendt aldrig nogensinde firmaer beklage sig over, at medierne skriver for positivt om dem, siger Erik Ove.
Han vurderer desuden, at det har betydning for pressedækningen, hvilken type personligheder der tegner selskabet.
- 2M Invest har nogle meget udadvendte personer i sin ledelse. Det bærer det fantastisk positivt i opgangstider, men det spiller også en rolle i nedturen. Men at the end of the day er der ikke pressens skyld, at 2M går konkurs, siger Erik Ove.
Selv om det ifølge rådgiveren ikke er berettiget at give medierne skylden, er det dog menneskeligt.
- Psykologisk set kan det være meget forståeligt, at de giver pressen en over hatten. Der er jo mange svære følelser i den her situation for ledelsen. Og de har også tabt mange penge, siger Erik Ove.
Men han påpeger, at det i sig selv ikke fører nogen vegne at skælde ud på hinanden.
- Det får ingen noget ud af. Det handler kun om at komme videre herfra, mener kommunikationsrådgiveren.