Det er igen ved at blive spændende at følge med i kampen om browser-markedet. For ti år siden kæmpede Microsoft Internet Explorer og Netscape Navigator om brugernes gunst, men Netscape tabte og siden har Microsoft domineret klart. Nu er Firefox begyndt at æde sig ind på Internet Explorer med et sådant tempo, at det ikke er helt usandsynligt, at den kan indhente eller overhale Microsofts browser inden længe.
Ifølge en opgørelse fra Xiti Monitor har Firefox den største udbredelse i Finland, hvor 45,4 pct. af internet-brugerne surfer med Firefox. I Slovenien er det 44,6 pct., der bruger Firefox, og i Polen ligger andelen på 42,4 pct. I de fleste europæiske lande har Firefox noteret en fremgang på 2-5 pct. fra november til december sidste år.
Men danskerne gider ikke Firefox, hvis man skal tro opgørelsen. Kun 17,9 pct. af de danske netbrugere har skiftet til denne browser - og dermed ligger Danmark blandt de europæiske lande, hvor Firefox har den laveste udbredelse. Og i Danmark er Firefox' markedsandel ligefrem faldet med tre procent fra november til december.
Det europæiske gennemsnit for Firefox ligger på 28 pct. - en markant stigning i forhold til året før, hvor Firefox havde en andel på 23 pct. Internet Explorer ligger stadig på 66 pct., mens norske Opera ligger på 3,3 pct. og Apples Safari har 2 pct. af brugerne. Den gamle Netscape bruges stadig af 0,5 pct., men de ventes at skifte nu, hvor det er slut med support til programmet.
Generelt klarer Firefox sig bedre i Europa end i andre dele af verden - i Nordamerika er det 21 pct., der surfer med Firefox, mens det kun er 16,5 pct. i Asien.
En anden interessant del af undersøgelsen fra Xiti Monitor fortæller, at 93 pct. af Firefox-brugerne har installeret den seneste version 2, mens kun 47 pct. af Internet Explorer-brugerne anvender IE7. Det tyder på, at Firefox-brugere er hurtigere til at opgradere til nye versioner af browseren, mens IE-brugere er mere tilbageholdende med at opgradere.