Debitel fik i denne uge en bøde på to millioner kroner for at have sendt 48.000 uønskede sms'er og e-mails. Men rekordbøden vil ikke få nogen praktisk effekt, vurderer chefkonsulent Preben Andersen fra DK-Cert.
»Jeg har stor respekt for, at man forsøger at holde danske firmaer i ørene. Men næsten al spam kommer fra steder, som er uden for kontrol, og den mulighed vil der altid være«, siger Preben Andersen til Politiken.
Det anslås at 98 pct. af den spam som lander i danske indbakker kommer fra udlandet. Danskerne modtager i gennemsnit 10 uønskede mails om dagen. Og det er en god forretning for afsenderne af spam, som tjente 3,7 milliarder kroner i 2004.
»Den eneste måde, man reelt kan udrydde spam på, er ved, at der aldrig er nogen, der køber noget. Spam er noget, man bliver nødt til at lære at leve med. Og at lære at leve med det er at have nogle ordentlige værktøjer, der kan håndtere det, enten hos en selv eller hos ens udbyder,« siger Preben Andersen til Politiken.