Moderne internetbrugere er blevet meget fokuserede på effektivitet. I takt med at internettet er eksploderet i omfang er trangen til at kunne finde det man søger lynhurtigt steget. Den danske internet-guru Jakob Nielsen tøver på den baggrund ikke med at understrege vigtigheden af internettets dominerende søgemaskine, Google.
»Er du ikke blandt de første fem hits på Google, så kan du godt give op,« siger Jakob Nielsen til Børsen. Han mener at en virksomheds positionering på Google er blevet lige så vigtigt som at have et godt domænenavn.
Og når virksomhederne tænker domænenavne, opfordrer Jakob Nielsen til at tænke utraditionelt og registrere alle de ord, som kunderne kan forventes at ville bruge for at finde virksomheden. Det kan eksempelvis være produktnavne og produktkategorier.
Jakob Nielsen har i mere end 10 år undersøgt brugernes adfærd på nettet, og peger på den baggrund på, at det også godt kan betale sig at registrere domænenavne, hvor virksomhedens navn er stavet forkert. Brugernes effektivitetstrang og higen efter hurtige resultater får dem nemlig til at lave mange slåfejl i søgningerne.
Med sit konsulentfirma Nielsen Norman Group rejser Jakob Nielsen i øjeblikket verden rundt for at fortælle om hans nyeste undersøgelser af brugeradfærden på nettet.