Microsoft Office sidder tungt på skriveprogrammernes trone. Og der får programmet lov til at blive sidende i mange år, mener analytikeren J.P. Gownder fra analysebureauet Forester.
I et længere indlæg om fremtidsudsigterne for den nyeste Office-pakke, Office 2010, skriver han, at kontorpakken besidder store markedsandele, selv om der blandt andet er kommet konkurrence fra Google i form af Google Docs.
Analytikeren mener, at det er helt forfejlet, at sammenligne gratisprogrammet med markedslederen Office:
“I forhold til udbredelse er Google Docs indtil videre stadig en fiasko. Kun fire procent af de amerikanere, der bruger nettet, siger, at de regelmæssigt bruger Google Docs (Forrester’s Consumer Technographics PC And Gaming Online Survey Q4 2009). Prøv lige at skænk det en tanke. Vi snakker om gratis net-baseret tjeneste fra et af klodens bedst kendte it-firmaer. Google Docs har været på markedet i over tre år, og alligevel er kun fire procent af onlinebrugerne, der gider at bruge det. Hvorfor?” spørger J.P. Gownder i sin klumme – og går selv i gang med at besvare sit spørgsmål:
Det er en gammel kending
Han mener, at et browserbaseret skriveprogram stadig har begrænsede muligheder i forhold til et desktop-program. For eksempel er Excel stadig mere stabil end sidestykket hos Google.
Og så mener han, at hele diskussionen om cloud computing rager den almindelige befolkning en papand. Virksomheder kan måske se en økonomisk fordel i at flytte mange tjenester ud i skyen, men for den almindelige forbruger giver det ikke mening at bakse med sky-tjenester, når deres netbook, notebooks og stationære maskiner sagtens kan klare opgaven lokalt.
Og sidst, men ikke mindst så peger J.P. Gownder på, at mange forbrugere simpelthen har et fasttømret forhold til Office, som de har vænnet sig til at bruge gennem mange år; både derhjemme og på arbejdet.
Blandt andet af disse grunde mener han, at Microsoft Office sidder trygt på markedet i mange år endnu.
Analytikeren mener også, at Office 2010 har udsigt til at blive en salgssucces, fordi Microsoft endelig har bundet programmet sammen med nettet via Office Web, så det er lettere at samarbejde med flere omkring et dokument. Og så har Microsoft også den fordel, at mange nye computere leveres med en prøveversion af Office, som forbrugerne blot skal aktivere.