Forbrugerstyrelsen havde i dag indkaldt detailhandlen og forskellige brancheforeninger til møde om et it-ankenævn. Uenigheden på mødet var så stor, at der ikke er basis for at oprette et ankenævn i øjeblikket, men Forbrugerstyrelsen giver ikke op.
»Sagen er absolut ikke død, og det er klart, at vi vil gå videre med den og overveje, hvilken vej vi nu skal gå,« siger vicedirektør i Forbrugerstyrelsen, Annelise Fenger, til ComON.
Retssikkerheden står i centrum af striden om et muligt fremtidigt it-ankenævn. Forbrugerstyrelsen og Forbrugerrådet mener, at et ankenævn vil hjælpe forbrugerne, og at 500 årlige klager er tilstrækkeligt til at retfærdiggøre oprettelsen af et separat klagenævn. Dansk Handel & Service mener på den anden side, at det vil ødelægge retssikkerheden, hvis Forbrugerklagenævnet splittes op i mindre dele.
»Vi er bekymrede for både forbrugernes og erhvervslivets retssikkerhed, hvis man pulveriserer det faglige juridiske niveau i Forbrugerklagenævnet og splitter klagesystemet op i flere mindre private ankenævn, der opdeles efter varetype,« siger erhvervspolitisk konsulent Lars Quistgaard Bay fra Dansk Handel & Service til ComON
Han fremhæver, at branchen gennem de seneste år har udvist evne til at håndtere de problemer, der måtte opstå.
»Forbrugerstyrelsen opfordrede branchen til at tage ansvar for egne sager, men det har vi også gjort med en lang række andre ting end et klagenævn. Der har gennem de sidste tre år været et konstant antal klagesager i Forbrugerklagenævnet på 500 klager per år. Og det er kun fordi, vi er blevet bedre til at håndtere et stigende antal reklamationer, at vi har kunnet holde tallene i ro,« siger konsulent i Dansk Handel & service, Lars Quistgaard Bay.
Til stede ved mødet var Forbrugerstyrelsen, Forbrugerrådet, Dansk Handel & Service, Brancheforeningen Forbrugerelektronik (BFE), Dansk IT, Foreningen af online-it-forhandlere i Danmark og IT-brancheforeningen og ITEK.