Danske Enologic har svært ved at finde kunder til sit netfilter, der giver mulighed for at overvåge medarbejdernes netforbrug, skriver ErhvervsBladet. På den ene side ønsker mange virksomheder at blokere for adgang til hjemmesider med tvivlsomt indhold, men samtidig er man bange for, at medarbejderne skal føle sig overvåget.
»Købsprocesen tager længere tid end forventet. Den trækker ud, fordi virksomhederne vil sikre sig, at man har organisationen er med så den ikke føler sig overvåget. Det er vigtigt, at medarbejderne ser vores netfilter som en hjælp til at overholde de gældende it-politikker,« siger adm. direktør Jesper Kjærsgaard fra Enologic til ErhvervsBladet.
Selskabet, der har TDC i sin ejerkreds, har trods betydelige forventninger kun øget sin bruttefortjeneste fra 1,7 mio. kr. i 2003 til 2,2 mio. kr. i 2004.
TDC begyndte at markedsføre Enologic's filter til sine privatkunder sidste år under betegnelsen TDC Net Filter, mens Enologic selv udelukkende fokuserer på salg til virksomheder. I modsætning til andre produkter kan selskabets teknologi både filtrere tekst og billeder.