I et stykke tid fik vi lov til at kalde os klodens Facebook-nation nummer et. Den titel må vi nu aflevere.
Faktisk er Danmark dumpet helt ned på en fjerdeplads, når man kigger på brugen af det sociale netværk sammenlignet med indbyggertal.
Og meget tyder på, at der er en sammenhæng mellem køligt klima og Facebook-interessen. Førstepladsen indtages nu af Island. De efterfølgende pladser tilfalder Norge og Canada. Det vil sige, at der er en større andel af befolkningen i de tre lande, der er aktive på Facebook, end i Danmark.
Men detroniseringen skal vi ikke tage så tungt.
"Det er ikke, fordi danskerne bruger Facebook mindre end før. På verdensplan har Facebook blot set en rekordhøj vækst i brugertallet de seneste måneder, hvor 5 mio. nye brugere er kommet til hver eneste uge," forklarer Rasmus Møller-Nielsen, der er administrerende direktør i danske Komfo, som blandt andet udvikler Facebook-applikationer.
"Så det er muligt, at Danmark taber terræn på verdensplan, men det skal altså ikke nødvendigvis ses som et tegn på, at Facebook er blevet uinteressant for danskerne. Det er blot blevet ligeså interessant for resten af verden," siger Rasmus Møller-Nielsen, der mener, at Facebook er på vej mod en dominerende stilling, som Google har i dag.
Der skulle være 300 millioner profiler på Facebook i øjeblikket.