Det bliver nu meget nemmere for DSBs kunder at reservere og købe billet til togrejsen. Tirsdag indviede forskningsminister Jan Trøjborg DSBs nye webbutik på nettet.
"Det er en fornøjelse at iagttage, hvordan DSB, gennem en målrettet og visionær indsats, har placeret sig helt i front i den danske IT-verden", siger Jan Trøjborg. "DSB har gennem sine Internet-aktiviteter givet danskerne en service, de kan bruge til noget - og så er det jo dejligt at se, at store, statslige organisationer også kan være trend-settere i cyberspace".
I web-butikken klikker kunden sig via rejseplanlæggeren frem til den afgang, man vil med. Herefter er det bare et klik med musen for at reservere plads og bestille billet. Man får med det samme svar på om reservationen er gået igennem. Hvis der er udsolgt, prøver man blot en anden afgang. Herefter kan man vælge at hente og betale billetten på stationen eller få den sendt med posten.
Webbutikken er en del af en samlet fornyelse af DSBs hjemmeside, som i forvejen er en af Danmarks mest besøgte.
Fornyelsen af hjemmesiden betyder først og fremmest, at den er blevet mere overskuelig. Samtidig rummer den en række nye faciliteter og informationer målrettet DSBs forskellige kundegrupper.
Rejseplanlægning, billetbestilling og pladsreservation finder man ved at klikke på "Rejser Indland". Man kan også komme længere ud og se: Under punktet "Rejser Udland" kan man finde rejseplanlægger og nyttige links til relevante rejse-, jern-bane- og turistvirksomheder i andre lande.
Hjemmesiden rummer også et nyt rejseunivers med titlen "Memphis Station". Her finder brugerne underholdning, inspiration og muligheder for at kommunikere indbyrdes. I første omgang byder "Memphis Station" på S-togsspillet S-man og Pendlerklubben. Senere tilføjes en række universer for interrailere, togfreaks, m.fl.