Nye tal viser at danskerne har sendt næsten fire milliarder sms'er til hinanden i første halvår af 2005. Det er en stigning på 25 procent i forhold til samme periode sidste år, og tallet betyder, at hver dansker i gennemsnit vil sende 1.500 tekstbeskeder i år, skriver Politiken.
Stigningen forklares med, at alle aldersgrupper nu har taget sms-mediet til sig. Ifølge rapporten 'Danskernes kultur- og fritidsaktiviteter 2004' bruger en femtedel af de 70-årige med mobiltelefon sms-funktionen, og to ud af tre blandt de 50-59 årige sender sms'er.
Det er ikke kun private, der sms'er på livet løs. Tekstmeddelelser er også på fremmarch i erhvervslivet.
»Der er væsentlig flere, der nu bruger sms'er på den professionelle front, lidt som en erstatning for de gamle personsøgere, man havde i tidernes morgen. Det skyldes, at hele den måde, vi indretter arbejdet på, forudsætter, at medarbejderne er mobile. Så når man har mobiltelefonen med under et møde og ikke vil forstyrres, så foretrækker man at få besked via SMS«, siger teleanalytiker Torben Rune til Politiken.
Kunderne hos teleselskabet Telia sender næsten halvdelen af alle sms'er, selvom selskabet kun har 21 pct. af mobilkunderne. Telia har satset stort på abonnementer, hvor kunderne kan sende gratis sms'er.