Langt flere rejsende tager nu skridtet fuldt ud og booker en bil på internettet, i stedet for blot at bruge nettet til prissammenligning. Avis Danmarks hjemmeside blev i 2003 besøgt af 28 % flere end året før, mens antallet af reservationer over internettet voksede med hele 131 % fra 2002 til 2003.
En undersøgelse af besøg på Avis' hjemmeside i 2003 viser, at 23 % af deltagerne foretog en bestilling. Avis forventer, at dette tal stiger markant i 2004.
»2002-2003 var generelt et hårdt år for rejsebranchen. Det gør den voldsomme vækst endnu mere bemærkelsesværdig og tyder på en stærk tendens,« siger John Christensen, der er salgs- og marketingdirektør hos Avis Danmark og fortsætter:
»Ved aldrig at kræve oplysninger om kundernes kreditkort, når de booker på nettet, har vi overvundet en af de vigtigste barrierer for rigtig e-handel,« siger John Christensen.
Udover at frigøre danskerne fra at give kreditoplysninger på internettet, mener Avis Danmark, at det er altafgørende, at de forretningsdrivende ikke tager kunderne ved næsen, når de vælger at handle på nettet.
»Kunderne skal være sikre på, at de får den bedste pris, hjemmesiden skal være på dansk, og brugervenligheden skal være høj og gennemtestet,« siger John Christensen.
Undersøgelsen af Avis' hjemmeside viser, at 97 % af de besøgende, der deltog, var tilfredse, og 78 % siger, de helt sikkert vil bruge siden igen.
»En internetbutik skal være lige så attraktiv som en fysisk butik. Den skal være pæn og velfungerende, og udbuddet skal være stort. Når vi som forretningsdrivende opfylder det, så skal kunderne nok finde ud af alle fordelene. Booking på internettet er fleksibelt, døgnåbent og hurtigt,« siger John Christensen.
Avis har året rundt biler til specielle internetpriser, der gør det endnu mere attraktivt for kunderne at reservere via internettet.