Teleselskaberne Telia, Sonofon, TDC, 3 og Debitel kræver 99 kroner i gebyr for at oprette et nyt mobilabonnement. Men det kan betale sig at forhandle om prisen. Politiken spurgte i fem telebutikker, om det kunne lade sig gøre at slippe for at betale oprettelsesgebyr, når man skifter fra et konkurrerende selskab - og ekspedienterne hos Telia, 3 og Debitel gik uden videre med til at droppe gebyret. Kun TDC og Sonofon afviste at forhandle om prisen.
»Et teleselskab vurderer dig som kunde, ganske som en bank gør det. Ser du ud til at bruge din telefon meget, så er det sund fornuft at give køb på de 99 kroner i oprettelse. Det er direkte dumt at sige nej til en god kunde, fordi vedkommende kan slippe for gebyr et andet sted«, siger teleekspert Torben Rune, direktør i Netplan, til Politiken.
Forbrugerrådet opfordrer teleselskaberne til helt at droppe gebyret, der angiveligt skal dække udgifter til administration, service og sim-kort.
»De stærkeste forbrugere vinder, for de tør forhandle om gebyret. Taberne er dem, der er knap så vant til at gå i rette med butikkerne, og det er uretfærdigt. Derfor bør selskaberne fjerne gebyret for alle,« siger økonom Lotte Aakjær Jensen i Forbrugerrådet.