Danske små og mellemstore virksomheder kan sagtens opnå yderligere vækst, hvis blot de tør ekspandere i udlandet.
Det mener Søren Rasmussen, adm. direktør i Ravenholm Computing Group.
- For at internationaliseringsprocessen skal blive en succes, er det væsentligt at man fokuserer på at få gennemført den strategi i udlandet, som er lykkedes i Danmark og samtidig holder sig de kulturelle særheder for øje, siger den adm. direktør.
Han har selv har været med til at lede sin virksomhed ud af dødvandet via en internationaliseringsproces. I 1996 blev han hentet til Ravenholm Computing Group, for at stå i spidsen for virksomhedens ekspansion i udlandet. På tre år har Ravenholm Gruppen, som er beskæftiget med salg af software, fordoblet sin omsætning fra 130 mio. kr. i 1996 til estimeret 300 mio. kr. i 1999.
Omsætningen stod i stampe, og for at komme videre havde Ravenholm tre strategiske muligheder. Man kunne inddrage salg af pc og anden hardware i sortimentet, man kunne optimere driften og satse på at akkumulere kapital eller man kunne ekspandere i udlandet.
Ledelsen valgte det sidste, og i dag er omsætningen i de norske og finske datter-selskaber fordoblet et par gange ved organisk vækst og akkvisitioner. Dertil har Søren Rasmussen stået for opstarten i Schweiz, ligesom han for nylig har opkøbt to virksomheder i Sverige. De udenlandske virksomheder tegner sig efterhånden for mere end 50% af gruppens samlede omsætning, ligesom overskuddet investeres i fortsat ekspansion.
- Der er en magisk grænse - eller en slags "BMW-barriere", om man vil - for små og mellemstore virksomheder på omkring 25 ansatte. Ejeren kan trygt læne sig tilbage i stolen, fordi virksomheden giver et pænt afkast og råd til BMW. Kommer man over de 25 medarbejdere, skal der ansættes mellemledere og ejeren mister overblikket. I stedet kunne man med held vælge en vækststrategi og opnå en betydelig værdiforøgelse via internationalisering. Men her er det samtidig vigtigt at gøre sig klart, at det kræver en vis investering - og den der påtager sig opgaven skal samtidig være god til at kommunikere og have international erfaring, siger Søren Rasmussen.
Ravenholm Computing Gruppen har ikke tænkt sig at stoppe vækststrategien med en nordisk markedsdækning. Selskabet i Baden, Schweiz, er et synligt bevis på, at man vil mere end Norden. Koncernen arbejder således med en vækstplan, der skal bringe virksomheden op på en omsætning på 1 milliard kr. og repræsentation i yderligere 3 europæiske lande.
- Vores forretningskoncept vil være det samme, som vi har succes med i Norden, men e-commerce og yderligere Internet baserede ydelser som direkte download af software fra vores website vil blive styrket yderligere, siger direktør Søren Rasmussen.