Forskningsministeriet og Foreningen for Dansk Internet Handel (FDIH) har udsendt en ny rapport om den elektroniske handel i Danmark. Rapporten bekræfter og dokumenterer en række fordomme på området, men rummer også mange overraskende konklusioner. Den peger ikke overraskende på, at der ved udbringning af dagligvarer er store mangler ved de nuværende distributionssystemer - det gælder især håndteringen af køle- og frostvarer. Mere overraskende er det, at de store danske dagligvarekæder ikke mener, at de på kort sigt kan tjene penge på e-handel, og at de har svært ved at se, at e-handel kan skabe større loyalitet hos forbrugerne.
En anden vigtig pointe er, at virksomheder, som ønsker at handle elektronisk, er nødt til at indrette sig efter forbrugernes daglige arbejdstider og døgnrytme når de skal levere varer. Det er altså kunderne, der bestemmer, hvornår pakkeposten skal komme fremover.
Den fremtidige vækst i elektronisk handel mellem virksomheder forventes at medføre øget fokus på besparelser i forsyningskæden. Det betyder at visse led som i dag findes i kæden, f.eks. grossistleddet, forventes at forsvinde.
For transportvirksomhederne vil konsolideringen af markedet fortsætte, og der vil ske en stigning i antallet af alliancer for at øge konkurrenceevnen. Samtidig vurderes transportbehovet at skifte mod mindre forsendelser med større frekvens og stigende krav til leveringspræcision og hastighed.
Rapporten er skrevet af lektor Niels Kornum fra Handelshøjskolen i København og Mark From-Poulsen fra konsulentfirmaet A.T. Kearney. Den er baseret på interviews med 14 virksomheder, primært fra detail- og transportsektoren.
Den kan hentes fra adressen www.elektroniskhandel.dk.