Ifølge en amerikansk undersøgelse tilbringer kontoransatte mere end to timer om dagen med at surfe på nettet og udføre andre aktiviteter, der ikke er relateret til arbejdet. Tendensen bekræftes af Dansk Handel & Service, som opfordrer medlemmerne til at udarbejde retningslinier for brug af internet.
»Undersøgelsen bekræfter en tendens, som flere og flere af vores virksomheder henvender sig om: De ansatte bruger mere og mere tid på nettet til gøremål, der rækker langt ud over de rent arbejdsmæssige,« siger it-konsulent Søren Andersen, Dansk Handel & Service, til ComON.
En læserundersøgelse, som IT-avisen ComON gennemførte sidste år, viste, at 52 procent bruger dagligt internettet privat i mere end 16 minutter, mens 14,5 procent - svarende til hver syvende ansatte - surfer privat i over en time.
Undersøgelses resultat bekræftes af landets største internetportaler med privatrelateret indhold, der oplever et boom i antallet af besøg, når folk møder på arbejde, mens besøgstallet falder igen efter kl. 17.
»Udviklingen bekymre mange virksomhedsledere. Vi opfordrer derfor vores medlemmer til at lave klare retningslinier for anvendelsen af email og internet i de enkelte virksomheder. På vores hjemmeside har vi beskrevet de forskellige forhold, der gør sig gældende, når man skal formulere en sådan politik, ligesom vi har lavet et udkast til retningslinier i bestræbelserne på at hjælpe virksomheder med at håndtere udfordringen,« siger Søren Andersen.
Han henviser til, at den nuværende lovgivning ikke har taget højde for de nye elektroniske kommunikationsmidler, og retspraksis i Danmark har kun i begrænset omfang haft lejlighed til at beskæftige sig med problemstillingen. Retstilstanden er derfor i flere tilfælde uklar.
»Det er Dansk Handel & Service's opfattelse, at arbejdsgiveren lovligt kan foretage en registrering eller eventuelt åbning af medarbejderens e-mails og registrering af medarbejderens anvendelse af internettet, hvis medarbejderen på forhånd er blevet informeret om, at der foretages registrering eller åbning, og hvis det tjener et sagligt formål i forbindelse med driften af virksomheden. Desto vigtigere er det, at virksomhederne udarbejder nogle klare retningslinier,« siger Søren Andersen.
Det understreges samtidig, at internetforbruget er en udfordring og ikke nødvendigvis et problem. Det udvikler sig først til et problem i det øjeblik, hvor virksomheden ikke har overblik over, hvad medarbejderne foretager sig.
»Undersøgelser har vist, at medarbejdere med fri og ubegrænset netadgang er de mest produktive og det giver en mere afslappet stemning, et bedre arbejdsmiljø og større iderigdom blandt medarbejderne. Så netadgang er bestemt ikke kun af det 'onde'. Af hensyn til omgangen mellem ledelsen og medarbejderne på en virksomhed, er det dog nødvendigt, at der er klare retningsliner, så begge parter ved, hvad de har at forholde sig til. Derved undgås konflikter på arbejdspladsen,« slutter Søren Andersen.