Ifølge en ny undersøgelse fra analyseinstituttet Gartner voksede salget af mobiltelefoner i årets første kvartal med 17 procent i forhold til samme periode sidste år. Siemens er den store taber, og Nokia er på vej tilbage.
Salget af mobiltelefoner voksede i årets første kvartal med 17 procent i forhold til samme periode sidste år, som ellers var præget af et rekordstort salg på hele 154 millioner mobilenheder.
Tyske Siemens er en af de producenter, der ikke har formået at udnytte det voksende marked.
»Siemens har den laveste markedsandel siden 1999, og det skyldes usikkerheden om fremtiden i Siemens' mobilforretning. Den har fået teleselskaberne og andre salgskanaler til at miste tilliden til virksomheden og dens produkter,« siger teleanalytikeren Ben Wood fra Gartner.
Han fremhæver desuden, at Siemens kunne have afbødet faldet ved at forklare sig bedre på selskabets generalforsamling den 27. januar i år. Siemens tabte sidste år omkring en milliard kroner på mobilforretningen, og det var ventet, at ledelsen ville præsentere en redningsplan - men den udeblev, og det ser man nu konsekvensen af.
Mange af de andre producenter rider på mobilbølgen. Nokia fortsætter de gode takter fra slutningen af sidste år og holder dermed sin markedsandel over 30 procent - dog er der langt op til de 40 procent, som er selskabets erklærede mål. Også Motorola og Samsung viser fremgang
I 2004 som helhed blev der solgt 674 millioner mobilenheder. Gartner har i sin nye undersøgelse opjusteret forventningen til 2005 fra 730 millioner enheder til 750 millioner enheder.
Den store vækst skyldes ikke mindst en stigende efterspørgsel på de nye mobilmarkeder i Østeuropa, Mellemøsten, Afrika og Latinamerika.