Da Facebook fik sit store gennembrud uden for de amerikanske universiteter, gættede eksperter på, at siden ville udvikle sig til en universel telefonbog, som på længere sigt ville sende traditionelle værktøj som emails og chat på pension.
Den profeti er ikke gået helt i opfyldelse, og kommer sikkert heller ikke til at gøre det lige foreløbig.
Analytikerne hos Nielsen hævder faktisk, at Facebook og lignende har haft en forstærkende effekt på de ”gamle” redskaber.
Ifølge undersøgelsen, så bruger de personer, der er storforbrugere af sociale tjenester, samtidigt meget mere tid på at skrive og tjekke konventionelle emails, end de personer, der ikke er så begejstrede for sociale tjenester.
Det er en smule overraskende, da mange netop spåede emailens død i kølvandet på Facebook og deslige. Konklusionen strider også lidt mod en tidligere Nielsen-undersøgelse.
Tidligere i år hævdede Nielsen, at tidsforbruget på sociale sider netop overhalede tidsforbruget med at skrive og tjekke emails. Facebook og lignende skulle nu være den funktion, som de fleste mennesker bruger tid på på nettet.
At de sociale frontløbere har en høj aktivitet af email-korrespondance sideløbende, kan dog skyldes, at mange notifikationer og aktiviteter på for eksempel Facebook skaber automatiske emails. Undersøgelsens ansvarlige mener også, at der tit sker en opfølgende kontakt på mail, telefon eller fysiske møder som resultat af sociale aktivitet på nettet.
Med til Nielsens analyse skal det dog også nævnes, at Facebook og Nielsen netop har indgået en aftale for at hjælpe virksomheder med at tjene penge på Facebook.