I dag er langt de fleste computere udstyret med flerkerne-processorer.
Det betyder, at programmeringssprog bør være udstyret med features, der giver mulighed for parallelprogrammering.
Parallelprogrammering gør det nemlig muligt at eksekvere et program langt hurtigere end normalt.
Hvis udviklere samtidig får mulighed for at anvende en grafik-processor til talknusning fremfor den traditionelle CPU, så er der rig lejlighed for at få beregningstunge programmer til at eksekvere langt hurtigere.
Anvend GPU'en til intensive beregningsopgaver
Intel har tidligere vist, at grafik-processorer er langt hurtigere til parallelberegninger end computerens traditionelle CPU.
Nu tager Microsoft et nyt skridt for at gøre parallelprogrammering tilgængelig for C++-udviklere, så de også kan udnytte de rasende hurtige grafik-processorer til beregningstunge opgaver.
På sin blog skriver S. Somasegar, senior præsident for Microsofts udvikler-division, om Microsofts nye C++ Accelerated Massive Parallelism (AMP), der blev lanceret forleden på chip-fabrikanten AMD's Fusion Developer-konference.
"Microsoft ønsker at gøre det alment tilgængeligt at skrive kode, der drager fordel af heterogen hardware som GPU'er. Så ligesom vi har gjort førhrn med multikerne, så kommer denne nye egenskab i den næste version af Visual Studio," lover S. Somesagar blandt andet.
Microsofts satsning på parallelprogrammering
Dermed henviser han til, at C++ AMP blot er det seneste udspil fra Microsofts rettet mod at gøre parallelprogrammering tilgængelig for C++-udviklere.
Microsoft har nemlig tidligere givet udviklere mulighed for at udnytte flerkerneprocessorer og parallelprogrammering blandt andet ved at introducere Parallel Patterns Library for C++-programmer i Visual Studio 2010.