Blog: Lad dem, du stoler på, bestemme, hvilke småkager du skal spise
Foreningen for Distance- og Internethandel (FDIH) mener ikke, at det er nødvendigt at overholde cookie-loven, der træder i kræft den 25. maj i år. I hvert fald ikke fra dag et.
"Ikrafttrædelsesdatoen skal udskydes," lyder det fra FDIH.
Loven virker ikke
Loven siger, at man som indehaver af en webside skal sikre sig samtykke fra de besøgende, før man placerer en cookie på de besøgendes computere.
Hvilket er tilfældet for langt de fleste e-handelsbutikker, som FDIM repræsentere.
"Lovens formål er klar, men det er den måde, den skal implementeres på ikke. Derfor befinder vi os i en kafkask situation," siger Henrik Theil, kommunikationschef, FDIH.
"Vi rådgiver vores medlemmer til at have styr på deres cookies og til at gøre sig klar til at fortælle kunderne om dem, akkurat som det kræves i loven. Men vi siger samtidig, at de skal holde hestene tilbage i forhold til implementering af disse informationer på deres websted," siger han.
Klare regler
Han begrunder tilbageholdenheden med, at der er for langt fra teori til praksis.
"Der er endnu ingen ensartet tolkning af, hvad der ligger i bekendtgørelsen fra EU. Hvad ligger der i et samtykke? Hvad skal der informeres om? Og i hvilket omfang?", spørger Henrik Theil.
"Hvis der ikke er ensartede retningslinjer, vil der komme et hav af forskellige modeller fra både de handlende og fra annoncørerne."
Han foreslår i stedet, at man holder loven tilbage, til man har en brugbar dansk standard.
"Det kunne eksempelvis være en mærkningsordning i stil med e-mærket. På den måde vil butikkerne have en nem metode til at fortælle om deres cookies og brugerne en overskuelig måde at blive informeret på," siger Henrik Theil.
"Der er ingen grund til at bruge ressourcer på at overholde loven, før det er på plads."
Blog: Lad dem, du stoler på, bestemme, hvilke småkager du skal spise