Læs også:
HTML5 i browseren: Her er de vigtigste nyheder
Sådan fungerer SVG i browserne
Formatet WebGL hjælper til at bringe styrken ved OpenGL frem i canvas. Mange af udviklingsversionerne af de store browsere understøtter allerede dette format, men det er ikke slået til fra starten.
Man er selv nødt til at aktivere det ved at rode med nogle konfigurations-filer. Chrome beder eksempelvis om, at man starter browseren fra kommandolinjen og inkluderer parameteret "--enable-webgl." Firefox gør det muligt at aktivere WebGL fra about:config-siden (indtast "about:config" i adressefeltet).
Teknologien er ikke officielt en del af HTML-standarden, men den nævnes ofte i denne sammenhæng, da den både er eksperimentel og forbundet til canvas-objektet.
Ydelsen er selvfølgelig meget afhængig af computerens grafikkort og hukommelse.
Brugere med kraftfuld grafikhardware beskriver at kunne køre en open source-portering af computerspillet Quake 2 ved 20 til 30 billeder i sekundet.
Andor Salga har samlet et antal WebGL-rutiner, der kommer rundt i de fleste hjørner af specifikationen.
Flere gode HTML5-sager
HTML5-standarden giver flere forskellige forbedringer, hvoraf mange fungerer i det skjulte.
Mens video-tag'et er svært at overse, så inkluderer HTML5-standarden også en række måder, hvorpå et website kan begynde at opføre sig som lokalt installeret software.
Lokal lagring af data gør det muligt for et website at gemme data lokalt på din computer og tilgå dem derfra, når der ikke er internetforbindelse.
Desuden vil de nye web-apps kunne kommunikere på helt nye måder, når der er forbindelse til nettet. Derudover findes der en række nye funktioner, der eksempelvis kan udnytte geografisk placering.
Alle disse nye HTML5-funktioner vil radikalt udvide webapplikationernes funktionalitet, så World Wide Web i fremtiden bliver meget mere end blot en stor samling links.
Oversat af Thomas Bøndergaard.
Læs også: