Computerworld News Service: MySpace var engang pioner og et skinnende eksempel inden for sociale netværk, men analytikerne spekulerer nu over, hvem der kunne tænkes at ville købe det trængte website.
Og hvis nogen køber det, hvad kan de så bruge det til? Der bliver stillet mange spørgsmål om MySpaces skæbne, efter News Corp., som ejer det sociale netværk, har gennemført en større omstrukturering, der inkluderer nedskæring af 500 job på verdensplan eller omkring 47 procent af arbejdsstyrken.
Kort efter disse fyringer blev offentliggjort, fortalte talskvinde for MySpace Rosabel Tao til nyhedsbureauet Bloomberg, at News Corp. overvejer sine valgmuligheder heriblandt at sælge sitet, fusionere eller udskille det i et datterselskab. News Corp. købte MySpace i 2005 for knap 3,3 milliarder kroner.
"News Corp. evaluerer naturligvis alle tre valgmuligheder, så det vil kun tiden vise," siger Brad Shimmin, der er ledende analytiker hos Current Analysis.
"Det er dog min forventning, at MySpace vil blive udskilt i et datterselskab, i hvad News Corp. - eller en potentiel ny ejer - håber, er et nærliggende og endnu urealiseret marked, som ikke er i direkte konkurrence med Facebook."
Må ikke være det samme som Facebook
Det ville være en god idé at sørge for, at MySpace ikke konkurrerer direkte med Facebook, tilføjer Shimmin. Facebook er blevet verdens dominerende sociale netværkssite med over en halv milliard brugere og mainstream-mediernes udelte opmærksomhed.
Det er ikke længe siden, MySpace var det førende sociale netværk og tiltrak både tweens og teenagere. Så fik Facebook bedre fodfæste og MySpaces status begyndte at glide ned på en mere og mere fjern andenplads.
Halvvejs gennem 2009 overgik Facebook officielt MySpace med flere unikke besøgende i USA og på verdensplan.
Så i november 2010 erkendte MySpace tilsyneladende sit nederlag med offentliggørelsen af en "mashup" med Facebook. Denne mashup er grundlæggende set en forbindelse mellem de to sites, der gør det muligt for brugerne at portere data fra deres Facebook-profiler, så indhold herfra kan fylde ud på deres MySpace-profiler.
"Det tjener som en påmindelse om, at vi som brugere er meget omskiftelige og let vil bevæge os videre til det næste, der bliver populært," påpeger Rob Enderle, der er analytiker hos Enderle Group. "Jeg er sikker på, at det er noget, der kan give Facebooks chefer søvnløse nætter."
Tvivler på god pris
Han bemærker også, at det er muligt, at MySpace simpelthen er for svækket til at kunne sælges til en anstændig pris.
"Det virker som et kæmpe spild bare at lukke det ned, selvom det tilsyneladende er den kurs, de er på," vurderer Enderle, som bemærker, at Google måske kunne være en køber, da der har været rygter om, at virksomheden forsøger at opbygge sit eget sociale netværk.
"Men Google bryder sig ikke om beskadigede varer, så her vil man heller ikke betale særlig meget for det," vurderer Enderle.
Han tilføjer, at Facebook måske vil være interesseret i et slagtilbud på MySpace om ikke andet så for at flytte brugerne over til Facebooks netværk.
Shimmin tvivler dog på, at Facebook bekymrer sig om MySpaces tilbageværende brugerbase eller dets partnere og teknologi. I stedet kan det tænkes, at Facebooks topchef, Mark Zuckerberg, vil købe MySpace alene for at lukke det ned, så andre ikke køber det og bygger det op igen.
"Markedet for sociale netværkssites til forbrugere er ekstremt omskifteligt med en notorisk illoyal brugerbase," forklarer Shimmin. "Enhver mulighed for at fjerne en mulig fremtidig trussel bør overvejes."
Oversat af Thomas Bøndergaard