Ledelsen hos DanID skal nu stå skoleret hos IT- og Telestyrelsen med en redegørelse om driftsstabiliteten på den omdiskuterede logon-tjeneste, NemID. Det sker på et møde sidst på eftermiddagen tirsdag.
Det fortæller Palle H. Sørensen, der er leder af center for Digital Signatur ved IT- og Telestyrelsen.
"Det er to weekenders nedbrud, som har givet anledning til det her," siger Palle H. Sørensen.
DanID, der er ejet af det tidligere PBS, nu Nets, har de seneste to weekender været ramt af nedbrud, som har påvirket driften af NemID.
"Vi gør nu det, at vi tager en snak med DanID's ledelse om, hvordan denne her driftssituation kan forbedres. Vi vil gerne have en redegørelse," siger Palle H. Sørensen.
Mange problemer
I den seneste weekend blev NemID i to omgange ramt af nedbrud. Således betød en fejl fredag eftermiddag, at et ukendt antal brugere fejlagtigt fik at vide, at deres kodeord var forkert. Det bevirkede, at kunderne blev låst ude fra systemet i otte timer.
Søndag aften gik det endnu værre på grund af en systemopdatering. Her var det alle brugere, som i et par timer ikke kunne benytte logon-tjenesten frem til omkring klokken 23.00.
Forud for de to hændelser var NemID i sidste del af ugen også indblandet i en fejlbehæftet Java-opdatering, som bevirkede, at NemID sammen med en lang række tjenester baseret på certifikater kun sporadisk kunne benyttes.
IT- og Telestyrelsen er kritisk
Hos IT- og Telestyrelsen fortæller Palle H. Sørensen, at Styrelsen er utilfreds med driftsstabiliteten i den seneste weekend.
"Det er klart, at vi ikke holder et møde på det her niveau, hvis der ikke er noget at kritisere," siger Palle H. Sørensen.
Han fortæller, at IT- og Telestyrelsen har en række klare forventninger til udfaldet af mødet.
"Vi vil godt sikre os, at de foretager nogle tiltag, som gør, at vi fremover ikke oplever så mange nedbrud, som vi har oplevet her," siger Palle H. Sørensen.
Drop småfejlene
Han fortæller, at IT- og Telestyrelsens krav til driftsstabiliteten i kontrakten med DanID er på 99,9 procents oppetid.
"Det er ekstremt høje krav. Jeg tror ikke, der er mange, som har en driftseffektivitet over månedsbasis på 99,9 procent. Det gør også, at danID har dubleret, hvad der er teknisk muligt. Jeg tror ikke, der er meget mere at komme med i forhold til de tekniske foranstaltninger. Nu er det et spørgsmål om at få sikret, at der ikke er småfejl i afviklingen, som skader det her," siger Palle H. Sørensen.
Tidligere er det kommet frem, at DanID i alle måneder siden lanceringen i juni har betalt bod for ikke at opfylde servicemålene i kontrakten med Staten.