Virtuelle universiteter dør som fluer

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 29. juni 2007.


universiteter bliver lukket på stribe i blandt andet USA. I Danmark er universiteterne mildt sagt tøvende over for ideen om Danmarks Virtuelle Universitet
Af Kristian Hansen
"Du vil ikke blive savnet."
Det kunne passende stå på gravstenen for det tætteste, Danmark har været på et virtuelt super-universitet.
UNEV.dk var en database over de danske universiteters efter- og videreuddannelse, der blev oprettet tilbSa,age i 2001 - men den blev i al stilhed lukket i januar 2007.
UNEV.dk var en slags miniudgave af Danmarks Virtuelle Universitet, der blev bremset i 2001.
Projektet løb over fem år og kostede Videnskabsministeriet i omegnen af otte millioner kroner, men da universiteterne efter prøvetiden skulle overtage finansieringen, vurderede man, at udbyttet ville være for lille. Derfor tog man livet af projektet i januar.

Dør også i udlandet
I USA finder man massegrave bestående af kuldsejlede profitbaserede e-læringsprojekter, der kostede milliarder af dollars.
På samme måde formåede et stort prestigeprojekt i England at formøble 62 millioner pund på tre år. 900 studerende nåede at få glæde af projektet.
Vores norske og svenske naboer holder omvendt liv i deres satsninger, der dog i Sverige har en mindre omfattende karakter. Her er der kun tale om fælles e-kurser i de fag, der ikke kan mønstre nok elever på et universitet.
De svenske universiteter får desuden en ekstra bonus af staten, hvis eleverne gennemfører e-læringsforløb frem for almindelige undervisningsforløb.

Hold fingrene væk
Herhjemme afviser alle tanken om ét fælles digitalt super-universitet.
Rambøll Management konkluderer, at erfaringerne fra det tidligere samarbejde mellem universiteterne gør, at universiteterne er meget skeptiske over for alt for bindende samarbejder på dette område.
Det er et problem ifølge professor Knud Erik Hilding-Hamann fra Teknologisk Institut.
"Jeg tror, det politisk er en umulighed at få landets universiteter til at samarbejde om en fælles platform. Dertil er de alt for langt med deres egne individuelle planer og platforme," siger han.
Han forklarer dog, at man kan gå glip af gevinster ved at samarbejde på andre områder, men der er stor modstand mod ét fælles nationalt universitet.
"Fri os fra flere nationale virtuelle universiteter. Det kommer aldrig til at virke, og enhver kan søge vores udbud på nettet," siger rektor Finn Kjærsdam fra Aalborg Universitet.
Og spørger man dekan for Det Biovidenskabelige Fakultet for Fødevarer, Veterinærmedicin og Naturressourcer Per Holten-Andersen, om han ønsker Danmarks Virtuelle Universitet, får man et tilsvarende svar:
"Det korte svar er nej. Hvorfor ikke integrere e-læring på de eksisterende universiteter? Der findes allerede i dag en række kurser på tværs af universiteterne. De kan omlægges til e-læring." siger Per Holten-Andersen. 
Dermed lægger han op til den svenske model, hvor nogle kurser udbydes i fællesskab og fra samme platform.
Men Lars Kayser fra Københavns Universitet dømmer ideen om ét super-universitet ude.
"Det giver ingen mening, at vi pludselig skal oprette et nyt selvstændigt universitet, hvor vi bliver pålagt at lægge materiale ud. Det vil kræve ressourcer, der skal tages et andet sted fra," siger han.

E-læring til u-lande
På trods af den store modstand mod et nationalt projekt lufter Rambøll Management ideen om et fælles projekt i væsentlig mindre målestok. Nemlig Danish Development University, der skal levere dansk e-læring til udviklingslandene.
"Det er oplagt at gøre kurser lettere tilgængelige for studerende i u-lande" siger Per Holten-Andersen og fortæller, at man på hans fakultet allerede har flere fag inden for tropisk skovbrug.
Her kan folk fra hele verden blive klogere på skovbrug i tropiske egne. Per Holten-Andersen er åben over for, at Danida bliver involveret.
Rapporten fra Rambøll Management gør opmærksom på, at man grundigt bør undersøge, hvad der gik galt med et lignende projekt England, der havde samme målgruppe.

Boks:
Levende
Canada:
I Canada er man langt fremme med konstruktionen af et virtuelt universitet, Canadian Virtual University (CVU). CVU er et konsortium, som blev dannet i år 2000 og består af førende universiteter inden for internetbaseret undervisning.

Sverige:
Nätuniversitetet i Sverige blev etableret i 2002 som en central national konstruktion, der ledes af myndigheden for netværk og samarbejde inden for videregående uddannelse. Der er brugt ressourcer på at kvalificere universitetslærere til at anvende internetbaseret undervisning. Eksempelvis har 250 undervisere været på kursus i, hvordan man kan producere videoer til fjernundervisning.

Døde
England:
Englands virtuelle universitet (UKeU) blev lukket i år 2004 efter at have formøblet 62 mio. pund i perioden 2001-2004 og kun rekrutteret 900 studerende, hvilket var mindre end en sjettedel af universitetets egen indledende målsætning.

USA:
New York University investerede 25 millioner dollars i et online-venture kaldet NYU Online. The University of Maryland University College udbød online-uddannelser til 63.000 indskrevne studerende i UMUConline-programmet. Temple University udbød online-kurser under programmet Virtual Temple. Alle tre programmer var profitdrevne og lukkede i 2001 på grund af underskud.

AllLearn programmet er det seneste eksempel på risikoen ved at engagere sig i online-uddannelse. AllLearn er et samarbejde organiseret af firmaet Alliance for lifelong learning mellem Stanford University, Oxford University og Yale University. Projektet blev lukket den 6. marts 2006, fordi det blev vurderet til at være for dyrt.

Danmark
I Danmark har der været forsøgt etableret et nationalt virtuelt universitet, men det blev aldrig rigtig til noget. Ifølge Undervisningsministeriets kommissorium for Virtuelt Universitet blev der på finansloven 2000 afsat 40 millioner kroner i perioden 2000-2003 til at udvikle dette.

I dag er det nærmeste, man i Danmark kommer nationalt dækkende løsninger www.unev.dk, der er en fælles portal for universiteternes efter- og videreuddannelse. Det blev lukket i januar 2007.

For tidligt at bedømme
Norge:
I Norge har man i 2004 forsøgt at skabe en centralistisk strategi ved, at Sentralorganet for fleksibel læring i høgre utdanning (SOFF) og det gamle Norgesuniversitetet (NU) er lagt sammen under navnet Norgesuniversitetet. Norgesuniversitetet opererer i skæringspunktet mellem teknologi, organisation og pædagogik.

Kilde: Learning Lab, Rapporten "Analyse af forskningsbaseret
af efter og videreuddannelse via e-læring" juni 2006.

Billedtekst:
tropisk skovbrug Det er oplagt at gøre kurser som tropisk skovbrug lettere tilgængelige for studerende i u-lande, mener Per Holten-Andersen, dekan ved Det Biovidenskabelige Fakultet for Fødevarer, Veterinærmedicin og Naturressourcer.

OriginalModTime: 28-06-2007 14:20:18




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Send dine legacysystemer på pension og invitér standardløsninger indenfor

Legacysystemer er rygraden i mange organisationers it-infrastruktur, men før eller siden er det tid til at sige farvel og skifte til en eller flere standardløsninger. Vi udforsker scenarier og muligheder, der gør det muligt at rykke videre. Hvad er businesscasen? Hvilke krav stiller skiftet til din forretning og jeres processer? Hvordan

08. oktober 2024 | Læs mere


Dynamics 365 & Business Central - AI og branchemoduler

Udforsk, hvordan du kommer godt i gang med Business Central, får hjælp til at tilpasse platformen til dine behov og får mest ud af din ERP-løsning med begrænsede ressourcer.

23. oktober 2024 | Læs mere


Årets CISO 2024

Vær med når Computerworld, Dansk Erhverv og Rådet for Digital Sikkerhed tager temperaturen på trusselslandskabet lige nu, og giver dig overblikket over de nyeste trusler, de mest aktuelle tendenser og de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

24. oktober 2024 | Læs mere