Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 20. oktober 2006.
Dette er et opråb til alle, der arbejder med it, og ikke mindst til deres chefer. Hvis du er en yngre it-professionel skal du her læse og lære, hvordan man får det fede job til den gode løn. Hvis du er chef for it-professionelle skal du læse for at få en ordentlig opsang.
Et lille udvalg af blomsten af landets teknologiske fremtid (it-professionelle omkring de 30) er blevet spurgt om deres forhold til erfaringsudveksling og "networking" på tværs af virksomheder. Resultatet er mildest talt overraskende. Man må konstatere at "Alt for Damernes" opskrift på succes i karrieren ("gør som mændene : Udnyt dit netværk") er gået fuldstændig hen over hovedet på disse i øvrigt meget stræbsomme it-professionelle. De mener simpelt hen ikke, at erfaringsudveksling var nogen god ide. Hvorfor? Fordi de er overbeviste om, at deres chefer ville mene, at det er spild af tid. De er sikre på, at det ikke vil give plus i karakterbogen, hvis de på denne måde fraterniserer med it-medarbejdere fra andre og måske endda konkurrerende virksomheder.
Jeg må indrømme, at jeg nær havde fået kaffen galt i halsen, da jeg hørte dette. Jeg har haft svært ved at tro på, at it-folkets chefer kan være så dumme, at de ikke kan se værdien af deres medarbejderes netværk. Det kan umuligt være sandt, at man i virksomhederne ikke forstår, at kun gennem udveksling, krydsbestøvning og opbygning af professionelle relationer kan vi få it-specialister, der kan gøre sig gældende i et globaliseret samfund. Nej, så torskedumme er disse chefer ikke. Der må være tale om en stor, stor misforståelse. En misforståelse, vi skal have rettet op på i en fart.
Før vi tager fat på cheferne, vil jeg lige give et lynkursus i, hvordan man får et spændende job til en god løn:
Man starter med at få sig en fornuftig uddannelse. Hvad der er fornuftigt afhænger af den enkelte. En god tommelfingerregel er, at man skal læse noget, der interesserer en, uden at skeje helt ud. Herefter skal man have sig et job. Vær ikke alt for kræsen i starten - det skal bare få dig i gang. Når man så har fået et job, skal man opsøge opgaver, der er besværlige og udviklende. Man skal søge afvekslingen og sørge for at bygge sit cv op med erfaringer, der kan bruges senere.
Alt imens man gør dette, skal man investere en god del tid i at opbygge et netværk af personer, som man svinger godt med, som man stoler på, og som man kan udveksle erfaringer med. Hvorfor? Af tre meget gode grunde. For det første: næste gang du står over for en ny problemstilling, vil din mulighed for at løse den hurtigt og effektivt stige proportionalt med antallet af "venner" du kan ringe til. For det andet: Hver gang du er sammen med andre, hører du nye historier, erfaringer og fejltagelser, du kan gemme i din mentale database og bruge i dit arbejde. Disse to gode grunde er til gavn for både dig og din virksomhed. Og så er der den tredje rigtig gode grund: Det næste fede job, du får (hvis du altså får et fedt job) kommer med 60 procent sandsynlighed via en af dine kontakter. Sådan virker arbejdsmarkedet bare. Personligt har jeg aldrig fået et job på en jobansøgning.
Nu tilbage til cheferne. Jeg vil opfordre alle chefer i it-branchen og landets it-afdelinger til i dag at fortælle deres medarbejdere, hvad de mener om faglige netværk, erfaringsudveksling, erfa-grupper m.m. Men jeg har besluttet mig at gå et skridt videre - jeg ringer selv rundt og tjekker de kommende uger. Resultatet vil kunne læses her om fire uger.
Indtil da: Hvis nogen skulle have et ønske om at blive ansat hos mig (vi har uden sammenligning de mest udfordrende konsulentprojekter hos de mest spændende kunder - og vi søger altid efter markedets bedste konsulenter) så vær klar til at gøre rede for, hvilket kontaktnet du har. Det forkerte svar vil være: "Jeg har ikke rigtig brugt tid på at bygge et netværk - jeg har koncenteret mig om opgaverne".
Henrik Zangenberg er direktør i Gartner.
OriginalModTime: 12-10-2006 13:33:26