Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 16. december 2005.
IDEKØB I juli blev KiSS Technology fra Hørsholm købt af Ciscos datterselskab Linksys. Netværksgiganten havde fået øje på KiSS' innovative brug af netværk til forbrugerelektronik, og nu er der kommet fuld skrue på udviklingen af nye produkter.
Dav, vi vil gerne købe jer. Hvad siger I til 61 millioner dollars kontant?
Det var nok ikke helt sådan, det foregik, da Cisco henvendte sig til KiSS Technology første gang, men sikkert er det, at tilbuddet kom som en stor overraskelse for det danske firma, der nu kan glæde sig over en solid økonomisk indsprøjtning til udvikling af nye produkter og adgang til Linksys' salgsapparat i hele verden.
- Vi er det perfekte par. I fremtiden vil vi komme til at se meget skræmmende ud for vores konkurrenter, sagde medstifter af KiSS Martin Manniche til Computerworld, da opkøbet blev offentliggjort i slutningen af juli. Nu er han flyttet til Ciscos hovedkvarter i Californien sammen med fire andre KiSS-folk og deres familier. Og her kan han boltre sig som en dreng i en legetøjsbutik:
- Jeg var lidt bange for, om vi ville få adgang til de ressourcer, der var blevet lovet os, men det har ikke været noget problem - tværtimod. Der har faktisk ikke været nogen begrænsninger på det råderum og de resurser, vi har fået stillet til rådighed. Det er suverænt, siger Martin Manniche fra solskinsstaten.
Cisco, der sidder tungt på markedet for netværkshardware til erhvervslivet, har de seneste år satset kraftigt på også at få plantet en fod i folks dagligstuer. I 2003 blev Linksys, der producerer netværksudstyr til private, således opkøbt for knap 3,5 milliarder kroner.
Men jo mere grej, der kan udnytte netværket, jo bedre, og Cisco/ Linksys fortsatte derfor opkøbene: I april 2005 blev firmaet Sipura Technology, der laver IP-telefoni-produkter til private, købt op, og tre måneder senere havde strategerne hos Cisco forelsket sig i KiSS Technology, efter at have været på jagt efter en passende partner inden for billede og lyd i hele verden.
Med sin førende position inden for dvd- og harddiskoptagere med netværkstilslutning skal det danske firma give Cisco et springbræt til de kommende års lukrative marked for netværksbaseret underholdning. Et marked som vil vokse fra 24 milliarder kroner i 2004 til 100 milliarder kroner i 2009, ifølge analysefirmaet In-Stat.
Med Ciscos hjælp er der blevet skruet godt op for udviklingen af nye produkter hos KiSS:
- Folk kommer løbende ind i vores udviklingsafdelinger. Der er ansat mange nye ingeniører allerede, men det er bare en start, siger Martin Manniche.
Der gik kun knap en måned efter opkøbet, før KiSS kunne annoncere to nye udviklingscentre: Et i Sydkorea, hvor der skal skabes produkter til digitalt tv, og et hos Ciscos hovedkvarter i USA, hvor der skal arbejdes med softwaredelen. Martin Manniche har stort set fået en blankocheck fra Cisco til at hyre dem, han gerne ville have, og så er det bare at finde nogle lokaler til dem i den nærmeste Cisco/Linksys-afdeling.
Til foråret vil det blive afsløret, hvad der er blevet puslet med i KiSS' udviklingsafdelinger, når en række nye produkter bliver lanceret på det amerikanske marked.
- Det bliver en bred portefølje til det digitale hjem, ikke bare det man kender KiSS for nu, lover Martin Manniche.
Men selv inden, der er nye produkter klar, har opkøbet givet KiSS masser af ekstra gang i hjulene, fortæller salgsdirektør Thomas Sørensen:
- Der har været kæmpestore omvæltninger og meget mere at lave. Vi har udvidet vores salg i Europa ekstremt, siden Linksys kom ind over. Det har været en travl, men dejlig tid, siger han.
Efterspørgslen er skudt i vejret, fordi de 8 KiSS-sælgere i Europa nu er slået sammen med Linksys' 30 sælgere, der er fordelt over hele Europa. Der bliver nu gjort meget ud af at demonstrere KiSS-produkterne i butikkerne og holde demodage, så endnu flere får øje på de muligheder, det giver at koble dvd-maskinen sammen med computeren og internettet.
- Det er stadig mest kunder med god teknisk sans, og som måske selv roder med netværk, der kender til KiSS i dag. Det skal vi have lavet om på, siger Thomas Sørensen.
Boks:
KiSS Technology
KiSS Technology blev grundlagt i 1994 af Peter W. Christensen, Martin Manniche og Anne Marie Cramer. I begyndelsen som distributør af it-hardware, men i 1997 begyndte trekløveret selv at udvikle forbrugerelektronik. De mange nye formater, der vandt indpas på nettet, blev løbende indarbejdet i KiSS-produkterne, Den strategi gjorde for alvor KiSS Technology kendt, da det som det første firma i verden i 2002 lancerede en dvd-afspiller, der understøttede DivX-formatet (som gør det muligt at komprimere en film, så den kan klemmes ned på en cd).
Firmaet modtog i marts IT-Brancheforeningens it-pris 2005 for at demonstrere mod og risikovillighed:
- Der er ingen tvivl om, at KiSS Technology ønsker at vokse, og ønsker at vokse meget, sagde formand Jakob Lyngsøe ved den lejlighed. Nu har de alle muligheder for det.