Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 18. november 2005.
Efter et år som topchef ønsker John Swainson, at selskabet lægger sin blakkede fortid bag sig ved at skifte navn til CA og ved at stramme forretningen ind til
fire områder.
Las Vegas: Hvis der nogensinde har været et selskab, der har haft brug for en frisk start, er det vel Computer Associates: Efter en større regnskabsskandale afventer selskabets tidligere topchef Sanjay Kumar at blive stillet for retten på grund af sigtelser for svindel. Men også på andre områder har selskabet et blakket ry: Op gennem 90'erne opkøbte det en række selskaber - i en del tilfælde uden at fortsætte med at understøtte deres produkter, hvilket satte selskabernes kunder i en dum situation. Det skabte fjentlighed mod Computer Associates, som selskabet stadig slås med.
Det sidste halvandet år er stort set hele topledelsen skiftet ud, og derudover er der foretaget store ændringer i lederlagene derunder. Nu ændrer den nye topchef John Swainson så selskabets navn til CA, samtidig med, at han strammer forretningen op, så man nu udelukkende går efter fire områder.
- Vi skifter navn til CA, men det er ikke nogen stor ændring, for det er hvad mange af jer allerede kalder os, sagde John Swainson på brugerkonferencen CA World, der blev holdt i begyndelsen af denne uge i Las Vegas.
En langt større ændring er det ifølge topchefen, at CA har afgrænset sin forretning, og nu har et klart svar på, hvad selskabet vil: Selskabet tilbyder managementløsninger til system, netværks-, storerage- samt sikkerhedsmanagement. Produkter, der ikke ligger inden for disse områder, vil nok blive understøttet - CA ønsker ikke at skabe usikkerhed om understøttelsen af eksisterende produkter - men der vil ikke blive foretaget større investeringer i dem.
Dette så man et eksempel på i sidste uge, hvor CA solgte den open source-baserede database Ingres fra til en gruppe investorer.
- Vi vil fortsat understøtte databasen, og vi har beholdt en mindre del af aktierne, men det er ikke et område, hvor CA kan forvente at blive førende, og derfor er det splittet fra. Tidligere havde vi hundredvis af produkter, nu koncentrerer vi os om de fire områder inden for management, siger driftdirektør Jeff Clarke.
Omvendt har CA i løbet af det sidste år foretaget en række opkøb for at hente teknologi ind i selskabet, der kan styrke det på fokusområderne. Det gælder købet af Concord, der tilførte faciliteter inden for netværksmanagement, af Netegrity, som bidrog med access-management, og Niku, som blev købt for at tilføre enklere måder at implementere forretningsservere på.
Tre af de 26 nye produkter er helt nye, mens resten er større opdateringer af eksisterede produkter, men ifølge selskabet er den største nyhed, at de forskellige managementløsninger nu er integrerede.
- Tidligere var vores produkter specialiserede punktløsninger, nu udgør de samlede suiter. Det, vi gør, svarer lidt til det, Microsoft gjorde, da tekstbehandling og regneark blev samlet i et office-produkt - blot er det i vores tilfælde muligt at anskaffe de enkelte del efterhånden som behovene opstår, siger marketingdirektør Dan Friedman fra CA.
Den integrerede platform for produkterne betyder, at de benytter samme datamodel, og at brugerfladen er genkendelig fra produkt til produkt. Den integrerede platform bygger på en vision om et samlet modulopbygget management-system for al it i en virksomhed, uanset hvem der har leveret den instrastruktur eller det storage, systemerne afvikles på. Denne vision kalder CA EITM (Enterprise IT Management).
Det er ikke nogen ny tanke at skabe et sådant tværgående managementsystem for al it, men ifølge Dan Friedman er det først nu, at standarderne er ved at være på plads til at gøre det til virkelighed.
- Virksomhederne ønsker bedre styr på systemerne uden at øge omkostningerne. Stort set ingen vil udvikle ved at udskifte alt på en gang. De ønsker at kunne tage et skridt ad gangen. Derfor skal det være modulært, siger John Swainson.
De nye managementprodukter strækker sig fra infrastruktur- og storage-management-løsninger på datacenterniveau over identity- og accessmanagement og administration af WiFi-opkoblingspunkter til management til Microsoft Exchange eller til IBM Websphere. CA anfører, at de har fået et tættere forhold end tidligere til Microsoft, og software-giganten er hovedsponsor på CA World.
Foruden omfattende opgraderinger af eksisterende produkter omfatter lanceringen tre helt nye produkter: Unicenter Service Intelligence, Unicenter Service Desk Knowledge Tools og Unicenter Asset Intelligence, som populært sagt er en slags business intelligence for it-afdelingen eller for support-funktionen.
Mange af CA's nye produkter er allerede tilgængelige, og resten vil komme på markedet i løbet af den næste måned.
Læs mere fra
CA World i Computerworlds
2. sektion, Itbranchen,
på side 4