Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 5. august 2005.
Analytikerne forudser, at de store leverandører vinder kampen på markedet for IP-telefoni. De mindre leverandører får andre roller.
Selvom de store leverandører af IP-telefoni til erhvervslivet - især TDC, Netdesign, IBM og Ementor, ligner sikre vindere af markedsandelene, behøver de små leverandører ikke hænge med hovedet.
Chefanalytiker hos IDG, Karsten Fogh Ho-Lanng peger på, at de små leverandører af IP-telefoni ikke vil uddø.
- Der skal nok blive plads til alle, også de små leverandører og udbydere. Markedet vokser så meget, at der er god plads til både vækst hos store etablerede og nye spillere. Men de små leverandører skal bare finde en ny rolle og levere til den type opgaver, hvor man ikke behøver den store forretningsmæssige indsigt, siger han.
Et eksempel på en kunde, der har valgt en mindre leverandør er Lyngby-Taarbæk Kommune. Her er man ved at få installeret IP-telefoni, der kommer til at opfatte i alt knap 3.000 telefoner. Foreløbig er de 1.000, som befinder sig i administrationen, installeret. Herefter mangler de resterende på kommunens cirka 200 institutioner. Kommunens it-chef Kjeld Romer Larsen forventer, at det hele er færdigt ved årsskiftet.
- For os har valget af leverandør af IP-telefoni handlet om pris, lokalkendskab og størrelse. Vi ville selvfølgelig have en attraktiv pris samt en leverandør, der havde "lokalkendskab" dvs. kendte vores netværk i forvejen. Det gjorde Conscia, da de har været med til at opbygge det. Jeg tror, det ville have kostet os penge, hvis vi havde valgt en af de store, som først skulle bruge tid på at lære vores netværk at kende. Og så har det spillet ind, at vi med valget af en lille leverandør følte, at den har haft rigtig stor fokus på vores opgave. Det har jo nok skyldtes, at vi har betydet relativt mere i deres omsætning, end hvis vi havde valgt en stor leverandør. Det er generelt vores strategi at vælge mindre leverandører. Vi har forsøgt de store et par gange, og det har vi ikke haft den store succes med, siger Kjeld Romer Larsen.
Han peger også på, at kommunen i udbudsrunden fik mange standardtilbud fra de større leverandører, mens de mindre leverandører havde gjort sig mere umage.
- Man kan nogle gange læse ud af tilbuddene, om leverandøren vil vinde eller er ligeglad.
Det er dog ikke alle slags ordrer, de små leverandører kan dække. Danske Bank er i gang med en af Danmarks største installationer af IP-telefoni. Den omfatter 22.000 telefoner i Norden, Tyskland, Luxembourg, Irland og USA, og hvor man foreløbigt har 1.500 telefoner klar. Danske Bank har valgt at samarbejde med en af de store leverandører for at få sikkerhed for, at leverandøren kunne dække den store globale ordre.
- Det er da klart, at til sådan en installation som vores, er kun de store leverandører aktuelle, siger Peter Schleidt, vicedirektør i Danske Bank med ansvar for it.
Han har også kunnet mærke den store konkurrence og ambition om at positionere sig blandt leverandørerne for øjeblikket.
s.fog@cw.dk