Udveksling af data er stadig et problem - nu skal det løses

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 29. april 2005.


BARRIERER SKAL VÆK 
Bestyrelsen for Projekt Digital Forvaltning får et løsningskatalog over initiativer, der kan fjerne de værste barrierer for udveksling af data på tværs af myndighedsgrænserne.

Der er stadig ikke uhindret adgang til at udveksle data mellem offentlige myndigheder trods en massiv indsats på området siden 2001.
Det dokumenteres af en undersøgelse (UAD, Udveksling Af Data) som Videnskabsministeriet gennemførte hos samtlige myndigheder i efteråret 2004 på vegne af KIU - Det Koordinerende Informationsudvalg - og Projekt Digital Forvaltning.
De sidste fire år har regeringen ellers gennem en målrettet indsats skabt både økonomiske og juridiske spilleregler gennem initiativer som Ret til Data, Frikøbsaftalen og Betalingsprincipper. De overordnede tekniske rammer er sideløbende blevet fastsat i Videnskabsministeriet i form af blandt andet it-arkitekturhvidbog, ditto håndbog og referenceprofil og OIOXML-standarderne for udveksling af data.
- Problemet med udveksling af data er ikke løst - og det er stort, siger kontorchef Niels Pagh-Rasmussen, IT-Strategisk Kontor, IT- og Telestyrelsen.

Myndighedens eget ansvar
Men nu skal det løses, kræver bestyrelsen for Projekt Digital Forvaltning, som snart modtager et katalog med operationelle løsningsforslag på problemerne fra KIU. Tidsplanen siger ultimo maj, og KIU har pålagt sig selv tavshedspligt om forslagene, indtil de er afleveret.
- Ansvaret for at løse problemerne med udveksling af data ligger ikke hos leverandører som CSC eller KMD. Ansvaret ligger hos den enkelte myndighed. ToldSkat har for eksempel løst deres problem, og CPR-kontoret har lavet en toårig plan for, hvordan de vil give deres data fri, siger
Niels Pagh-Rasmussen.
Han peger på, at det kommunale myndighedsområde sidder med en meget stor del af de tilbageværende problemer med udveksling af data, og at det vil være hensigtsmæssigt at få dem løst forud for kommunalreformen.
At løse problemet med kommunale data, der ikke stilles til rådighed for andre myndigheder i et standardiseret format eller til en pris, der er acceptabel, kræver imidlertid at kommunerne stiller krav om det til deres it-leverandør. Det er hidtil ikke sket på en samordnet måde, men kan måske blive en tillægsgevinst ved en kommende fælleskommunal it-strategi i KL-regi.

Boks:
Undersøgelsen om Udveksling af data
Datamonopoler opleves som et meget reelt problem for mange myndigheder, viser UAD-undersøgelsen (Udveksling Af Data), hvor alle dele af den offentlige sektor peger på markedsforholdene (67 af kommunerne, 60 procent af amterne og 25 procent i staten) som en stor barriere. Problemet opstår især, hvis en myndighed ikke ejer egne applikationer.
Det er typisk tilfældet i kommunerne.
"Datamonopoler opleves blandt andet hvor myndigheden har forpagtet inddatering, opdatering og levering af data til én leverandør. Derved bliver det leverandøren, der bestemmer omkostningsniveau, tidsforbrug og prioritering - ikke myndigheden. Og da der i de fleste tilfælde kun er én leverandør på forvaltningsomårdet opstår monopolsituationen," står der blandt andet i den analyse af UAD-undersøgelsen, som KIU har skrevet til PDF-bestyrelsen.
Det var den analyse, der i efteråret fik bestyrelsen til at bede KIU om at identificere og udarbejde en endnu mere detaljeret analyse af de fem værste problemområder - og operationelle løsninger på problemerne.

Halvdelen bruger stadig papir
69 procent af alle offentlige myndigheder siger i UAD-undersøgelsen, at import af data fra andre myndigheder er af høj eller meget høj vigtighed. 59 procent siger, at eksport af data er det.
Det mest bemærkelsesværdige er dog, skriver KIU i analysen til PDF-bestyrelsen, at godt 50 procent af myndighederne stadig i stor udstrækning bruger brevform eller tekstdokumenter sendt med email, når de skal udveksle data.
40 procent af myndighederne vurderer til illustration heraf, at de stadig bruger over 10 årsværk på at indtaste oplysninger fra papirdokumenter. Og 80 procent af amterne, 78 procent af kommunerne og 60 procent statslige myndigheder mener, at der stadig er et højt eller meget højt effektiviseringspotentiale.
Samtidig oplyser halvdelen af alle myndigheder, at de fortsat oplever problemer med at udveksle data. Godt halvdelen at dem, der oplever problemer, har resigneret over for problemerne og valgt intet at foretage sig for at løse dem.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Compliance og strategisk it-sikkerhed efter DORA

Finansielle koncerner har i snit 85 sikkerhedsløsninger i drift – men er i snit op til 100 dage om at opdage et igangværende cyberangreb. Ydermere viser øvelser, at det typisk tager 4-6 uger at rense og genetablere sikker drift af centrale systemer efter et stort angreb. Fokus for dagen vil derfor være på henholdsvis governance samt om, hvordan du som it-leder i den finansielle sektor skal kunne håndtere fremtidens cybertrusler og arbejde effektivt med sikkerhed på et strategisk niveau.

05. december 2024 | Læs mere


People Tech 2024: Sådan gør du din gode arbejdsplads endnu bedre

Du får indsigt i de nyeste trends, hvor udviklingen går hen, masser af inspiration fra andres erfaringer samt god tid til netværk – og værdifuld indsigt i mulighederne for at effektivisere løn- og HR-processer, understøtter nye arbejdsformer og helt basalt skabe grundlaget for at skabe en bedre og mere attraktiv arbejdsplads.

11. december 2024 | Læs mere


Computerworld Cyber Briefing

Én gang om måneden leverer Computerworld Event et 30 minutters Cyber Briefing, hvor du får overblik over de mest aktuelle angreb, største trusler og tendenser samt giver dig gode råd, der kan implementeres direkte i din it-sikkerhedsafdeling.

06. januar 2025 | Læs mere