Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 8. april 2005.
Videndeling skal føre til handling, ellers kan det være det samme. Eksperten Larry Prusak øser ud af sin erfaring.
Ansæt kloge hoveder og lad dem snakke sammen. Sådan får en virksomhed succes gennem videndeling.
- Det er svært at få folk til at kommunikere deres viden. Du skal vide, hvem du skal snakke med og have en arbejdskultur, der indbyder til samarbejde, forklarer Larry Prusak, internationalt anerkendt ekspert i knowledge management, også kaldet videndeling.
Han har skrevet bøger, undervist og rådgivet en lang række virksomheder om emnet, herunder Oracle.
Larry Prusak knipser for at illustrere, hvor hurtigt det går, når man kun udveksler information i stedet for at have reel, omsætningsgivende videndeling. Han ser utallige eksempler på, at folk ikke deler viden, men blot meddeler ting til hinanden.
- De narrer sig selv. Det er et faktum, at reel viden kræver tid og energi, fastslår han.
Det er uhyre vigtigt, at ledelsen sørger for ‘videnstid', selvom deadlines og opgaver flyver forbi.
- Der er ikke nogen snedig genvej. Ting tager tid, og det tager altså en vis tid at sætte sig ind de komplekse problemstillinger, som virksomhed og kunder står med, forklarer Larry Prusak og slår sine store hænder i vejret.
Alverdens isenkram til videndeling er ikke meget værd, hvis firmaerne ikke har ressourcer eller plads til at lade viden synke ind.
- Mange regner med, at de kan vide alt om en given kunde ud fra nogle få stikord. Man tager sig ikke tid til at lære, fordi det er en investering, der ikke betaler sig med det samme. Men det er dér, pengene er, mener han.
- Er der over 200 mennesker i et firma, holder man op med at vide det, alle ved. Det er videnskabeligt bevist. Derfor vil der være penge i at skabe intuitive værktøjer, så folk kan forstå deres organisation og navigere i den, forudser Larry Prusak.
Han er amerikanerbegejstret over det offentlige Danmarks tiltag for at finde og måle viden sammenlignet med andre lande. Larry Prusak oplever, at offentlige organisationer generelt har sværere end erhvervslivet ved at dele viden.
- De mangler den ild under fødderne, som private virksomheder mærker. Fornemmelsen af, at "hvis vi ikke gør noget, så gør konkurrenten!" Offentlige institutioner er ofte monopolistiske og mindre interesserede i nye ideer, mener Larry Prusak.
Han går imod de teoretikere, der mener, at pres ikke avler innovation.
- Folk har behov for både ledelse og pres for at skabe noget nyt. Når medarbejderne forstår, hvor givtigt videndeling er, er de nemmere at motivere. Firmaer, der er proces- og samarbejdsorienterede, vil føle det mere naturligt på grund af deres virksomhedskultur, uddyber Larry Prusak.
De individualistiske stjerner i firmaets spillefilm, der ikke deler viden, vil blive kørt ud på et sidespor, men måske ikke før virksomheden er blevet det.
- Når du blot udveksler information, bygger du hverken et stort firma eller en stor karriere for dig selv, understreger Larry Prusak, der ser store problemer hos firmaer, der belønner ego-medarbejderes indsats og ikke gruppens.
De forskellige, interne arbejdsmønstre har stor indflydelse på, hvad firmaet får ud af videndeling.
- Markedsføringsfolk tænker og handler forskelligt fra udviklere. Sælgere har en kultur, der er markant anderledes end konsulenternes og ledelsen. Derfor er det vigtigt med respekt og forståelse indbyrdes, mener han.
Flade hierarkier er forrygende til videndeling, for når identiteten ikke er afhængig af placeringen i hierarkiet, er det nemmere at komme med ideer, og det kan give firmaet en fordel.
- Det er fint nok at vide noget, men der skal handles. Ledelsen har ansvar for at få viden gjort til virkelighed, ellers er det blot en akademisk øvelse. Powerpoint-shows og strategimøder er ofte en erstatning for handling. Det er også nemmere, kommenterer Larry Prusak tørt.
Essensen af enhver forretning er snak i bred forstand. På den måde sættes firmaet ind i en større sammenhæng, hvor de ansatte, produkterne og ydelserne giver mening.
- Det kræver utrolige mængder af snak, og det er faktisk også arbejde, uddyber han.
Man kan vide for meget og blive analyse-paralyseret; for handlingslammet til at bruge viden aktivt.
- Nogle ledere og konsulenter reagerer ikke uden at læse tyve rapporter først, og så flytter markedet sig. Det sker i firmakulturer, der straffer dårlige beslutninger, som man straffer en ulydig hund. Den kultur er hæmmende for innovation, forklarer han med en hovedrysten.
Som han ser det, er viden ikke en garanti for innovation, men det hjælper.
- Markedet skal nok fortælle, om ideen holder. Jo mere man ved, jo bedre gætter man. Der er en regel med viden; tyve procent af virksomhedens samlede viden bliver brugt af alle. Man ved bare ikke på forhånd, hvilken del, ler Larry Prusak bredt.
Boks:
Hvem er Larry Prusak?
Larry Prusak har universitetsgrader i idéhistorie, informatik og socioøkonomisk historie, taget på forskellige læreanstalter. Han har undervist på Harvard, MIT og adskillige universiteter verden over, inklusive Handelshøjskolen i København.
Larry Prusak kom ind i guru-branchen, da han blev leder af et videndeling-center hos revisionskonsulenterne Ernst & Young. Siden har han skrevet flere bøger og artikler om ledelse og viden, undervist og rådgivet en lang række firmaer og organisationer globalt.
Om at blive grebet af videndeling:
"Det gik op for mig, at folk bliver påvirket af idéer, og at man søger viden og ikke blot information. Jeg var på det rigtige sted på det rigtige tidspunkt. Det var relativt nyt, da jeg i 1992 holdt mit første seminar om det. Ernst & Young ville faktisk fyre mig for at snakke om de her ting! I dag er det jo blevet noget, folk tager doktorgrader i."
Om management-guruer:
"Branchen er åben for enhver fusentast og kvaksalver! På min liste over de 200 mest indflydelsesrige management-teoretikere er både Nobel-prisvindere og totale platugler. Det ser man ikke i kemi eller fysik. I management-teori slipper nogle af sted med at sige hvad som helst."
Om hvad han selv ved:
"Jeg har da taget fejl på flere områder, men jeg har fat i det rigtige. Virksomhederne skal spørge sig selv; hvad ved de? Hvordan opnås viden,og hvor hurtigt kan de opnå ny viden? Det er det, der giver en konkurrencemæssig fordel."
Billedtekst:
forkert For mange narrer sig selv til at tro, at de deler viden. Men udveksler du blot information, bygger du hverken et stort firma eller en stor karriere for dig selv, advarer Larry Prusak.
Boks:
Uden nykker
Larry Prusaks besøg i Danmark er et led i en mindre turne hos Oracles kunder med fokus på videndeling.
- Værktøjer er ikke et universalmiddel i læringsprocessen, men de spiller en rolle inden for viden, siger Ibrahim Gogus, der er direktør i Oracles division for videndeling i EMEA.
- Vi forsøger at tage vores egen medicin på tværs af Oracle. Vi arbejder meget med videndeling, og det vil vi gerne dele, siger Peter Laier, direktør for Oracles konsulentforretning i Danmark.
Oracle vil på længere sigt fortælle om andre områder, men videndeling er det primære. Dels fordi det er nyt marked for Oracle, dels for at kunne bidrage med noget i kraft af de processer, firmaet har været igennem.
- Vi skal ikke levere alting. Men vi vil gerne lære vores kunder og partnere mere om, hvad knowledge management rent faktisk er, uddyber Ibrahim Gogus.
- Du har konsulentydelser, outsourcing og support inden for it. Viden binder det sammen, siger Peter Laier, der mener at videndeling er motivation i sig selv, fordi det udvikler både medarbejder og firma.
- Men vi samarbejder ikke nok internt, for sælgerne har stadig stjernenykker. Vi har dog fået sat videndeling og processer i gang, det mærker vores kunder, tilføjer Ibrahim Gogus og henviser til en undersøgelse, Oracle har fået lavet.
Billedtekst:
motivation Videndeling er motiverende, mener Peter Laier, -direktør for Oracles konsulentforretning i Danmark.
Boks:
Hvad ledere bør vide om videndeling*
1: Ansæt kloge folk.
2: Lad dem tale sammen.
3: Find ud af, hvem vil du dele din viden med.
4: Find ud af, hvem der skal snakke med dig og om hvad.
5: Sørg for, at der er tid og plads til at gå til bunds i tingene.
6: Vær opmærksom på de sociale, kønsmæssige og kulturelle forhindringer, der kan hindre kommunikation og videndeling.
7: Hav respekt for andres områder og forudsætninger.
8: Lyt til hinanden.
9: Bliv klar over, om det er information eller viden, du deler.
10: Følg viden op med handling.
*Men som de måske ikke tør spørge om. Klip ud og del med andre.
(Kilde: Larry Prusak, videndeling-guru).